Awaria sondy lambda i jej niebezpieczne skutki

Sonda lambda to element pojazdu, który często nie jest znany nawet wieloletnim kierowcom posiadającym wiedzę na temat budowy samochodu. Tymczasem już w połowie lat 90. zaczęto masowo korzystać z tego czujnika, montując go najpierw w silnikach benzynowych, a z czasem także – w silnikach diesla. Współczesne auta wyposażone są w kilka sond lambda, montowanych standardowo przed i za katalizatorem.

Jaką rolę w samochodzie pełni sonda lambda?

Silniki spalinowe do prawidłowego funkcjonowania potrzebują mieszaniny paliwa i powietrza – połączenie tych substancji napędza pojazd, ,,wybuchając” w komorze jednostki napędowej. Sondy lambda to czujniki monitorujące ilość powietrza niewykorzystanego przez silnik i wydobywającego się z pojazdu. Na podstawie wskazań sondy lambda komputer sterujący pracą jednostki napędowej jest w stanie dobrać odpowiednie proporcje paliwa i powietrza, zapewniające silnikowi optymalne funkcjonowanie.

Podatność sondy lambda na awarie

Sonda lambda to część o nieskomplikowanej budowie, jednak mimo to – podatna na awarie. Trudno dziwić się ograniczonej żywotności sondy lambda, biorąc pod uwagę fakt, że element ten głównie przetwarza spaliny – gazy o szkodliwym działaniu i zazwyczaj wysokiej temperaturze.

Co świadczy o awarii sondy lambda?

O tym, że czujnik lambda przestał funkcjonować prawidłowo, najczęściej świadczy wysokie spalanie idące w parze z obniżeniem mocy pojazdu. Jeżeli zauważymy, że częściej tankujemy samochód, a jednocześnie nasze auto potrzebuje więcej czasu, aby osiągnąć pożądane przyspieszenie, zlećmy kontrolę sondy lambda.

Jakie mogą być skutki awarii sondy lambda?

Awaria sondy lambda to większe opłaty za paliwo oraz obniżenie osiągów pojazdu. Częściowo niesprawny i wolniejszy samochód to zagrożenie dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Taki pojazd będzie bowiem reagował z opóźnieniem na manewry kierowcy.

Do skutków awarii sondy lambda należy również ryzyko samozapłonu katalizatora. Stąd jeśli podejrzewamy, że czujnik nie działa w odpowiedni sposób, podczas jazdy kontrolujmy wysokość temperatury silnika i niezwłocznie zgłośmy się do warsztatu, jeśli wskaźnik ten niepokojąco wzrasta.

Szukasz dodatkowych informacji na temat objawów rozmaitych usterek? Kompleksowo przedstawioną wiedzę na temat najpopularniejszych awarii znajdziesz na blogu sklepu motochemia.pl

Kiedy sonda lambda nadaje się do wymiany?

Sygnały zużycia sondy lambda mogą być różne, dlatego każdy niepokojący objaw należy skonsultować z mechanikiem. Dobrze jest również co jakiś czas skontrolować sondę lambda pod kątem jej sprawności – najlepiej robić to co 30-50 tys. przejechanych km. Warto poprosić mechanika o sprawdzenie tego elementu podczas rozmaitych rutynowych kontroli i przeglądów. Specjaliści mają kilka możliwości w zakresie oceny sprawności sondy – mogą przykładowo wykonać komputerową analizę błędów silnika lub po prostu wymontować czujnik i obejrzeć go, sprawdzając pod kątem widocznych uszkodzeń mechanicznych.

W zależności od typu usterek i problemów, sonda lambda zabarwia się na różne kolory. Jeśli element jest czarny, prawdopodobnie w samochodzie dochodzi do niepożądanych wycieków oleju do jednostki napędowej. Sonda pokryta żółtym lub zielonym nalotem to sygnał mogący świadczyć o nieszczelnościach w obszarze układu chłodniczego. Niepokojące zabarwienie sondy lambda powinniśmy zgłosić mechanikowi lub innemu specjaliście, który jest w stanie ocenić, czy doszło do awarii w obrębie samej części lub innego podzespołu.

Jak wymieniać sondę lambda?

Przede wszystkim nie róbmy tego bez konsultacji z mechanikiem – sam element jest bardzo czuły, a dodatkowo symptomy sygnalizujące awarię sondy lambda mogą świadczyć także o innych usterkach. Pamiętajmy też o zakupie części zamiennej ze sprawdzonego źródła, takiego jak sklep motoryzacyjny z sondami lambda motochemia.pl Wybór słabej jakości czujnika może bowiem wbrew pozorom kosztować nas bardzo dużo – jazda z niesprawną lub uszkodzoną sondą lambda to ryzyko drogich w naprawie awarii.

 

undefined