Tuning auta w leasingu – czy to możliwe?

Dzięki przeprowadzeniu tuningu właściciel samochodu może dostosować wybrany model do własnych preferencji, poprawić jego parametry i nadać mu oryginalny design. Czy jednak jest on możliwy w przypadku leasingowanego auta? W artykule odpowiadamy na to pytanie, a także przedstawiamy kilka modeli samochodów, które często są tuningowane.

Na czym polega tuning samochodów?

Tuning najczęściej dzieli się na mechaniczny oraz optyczny. Pierwszy rodzaj dotyczy wszelkich modyfikacji w pojeździe, które przyczyniają się do zmiany jego parametrów technicznych oraz właściwości jezdnych. Można do nich zaliczyć takie czynności jak m.in.:

● chiptuning – zmiany w silniku,
● modyfikacje skrzyni biegów,
● montaż turbosprężarki,
● zmiana podwozia,
● wzmocnienie hamulców,
● wymiana tłoków i gaźnika,
● wzmocnienie sprzęgła,
● obniżenie zawieszenia.

Celem tuningu mechanicznego jest zazwyczaj zwiększenie mocy samochodu, a tym samym jego prędkości maksymalnej oraz przyspieszenia. Może być również przeprowadzony z myślą o poprawie bezpieczeństwa, zmniejszenia zużycia paliwa czy ograniczenia emisji spalin.

Tuning optyczny polega natomiast na dokonaniu zmian wizualnych pojazdu z uwzględnieniem gustu kierowcy. Mogą być to takie czynności jak np. przyciemnienie szyb, zamieszczenie naklejek na samochodzie, wstawienie spojlerów czy zamiana felg na większe.

Zgoda firmy leasingowej na tuning – czy jest potrzebna?

Leasing samochodu osobowego to umowa, w ramach której formalnym właścicielem auta przez cały okres jej obowiązywania jest finansujący. W związku z tym leasingobiorca nie ma prawa bez jego zgody dokonywać jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję pojazdu. Zazwyczaj tę kwestię regulują Ogólne Warunki Umowy Leasingu (OWUL). Tuning wykonany bez wiedzy finansującego może skutkować wypowiedzeniem umowy w związku ze złamaniem jej warunków. Z kolei wydanie pozwolenia na modyfikacje w samochodzie może się wiązać z dodatkową opłatą.

Tuning auta bez wiedzy finansującego – jakie grożą konsekwencje?

W praktyce tuning leasingowanego auta bez poinformowania firmy leasingowej rzadko wiąże się z negatywnymi konsekwencjami, jeżeli korzystający opłaca raty w terminie, a po zakończeniu umowy decyduje się na wykup pojazdu.

Leasingodawca ma jednak prawo przeprowadzić kontrolę w trakcie trwania umowy. W razie stwierdzenia pogorszenia stanu samochodu, może zobowiązać leasingobiorcę do pokrycia kosztów utraty jego wartości lub przywrócenia pojazdu do stanu fabrycznego. Podobne konsekwencje wystąpią, jeśli poddane tuningowi auto trafi do windykacji na skutek zaległości w opłacaniu rat, a także kiedy leasingobiorca po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego nie zdecyduje się na wykup. Przeprowadzenie tuningu na własną rękę może ponadto spowodować utratę fabrycznej gwarancji producenta oraz spowodować problemy z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela.

Leasingobiorca nie powinien ponieść żadnych negatywnych konsekwencji, jeżeli wykona jedynie drobne czynności tuningowe, które będą miały nietrwały charakter, np. zamiana felg, przyciemnienie szyb czy zamieszczenie na samochodzie naklejek reklamowych – pod warunkiem, że po ich zdjęciu nie dojdzie do uszkodzenia lakieru. W przypadku większych modyfikacji, takich jak np. ingerencja w silnik, układ hamulcowy, zawieszenie czy karoserię, złożenie wniosku o pozwolenie na tuning może uchronić przed dotkliwymi skutkami finansowymi.

Czy każdy tuning samochodów jest legalny?

Tuning auta jest dopuszczalny przez polskie prawo, pod warunkiem, że zmodyfikowany samochód nie będzie narażał innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo, powodował nadmiernego hałasu ani wydzielał szkodliwych substancji. Każdy wykorzystany do tuningu element wyposażenia auta powinien posiadać odpowiednią homologację oraz spełniać normy techniczne.

Które modele samochodów najlepiej nadają się do tuningu?

Przedstawiamy kilka modeli aut, które są świetnie przystosowane do tuningu. Wśród przedsiębiorców decydujących się na leasing, Volkswagen Golf nie bez powodów należy do najczęściej tuningowanych samochodów. Modyfikacje dotyczą zazwyczaj montażu wydajniejszej turbosprężarki lub większego intercoolera. Przeprowadza się także różnego typu czynności jak chiptuning, aby zwiększyć moc silnika.

Do najchętniej tuningowanych modeli aut zalicza się również BMW E46. Właściciele tego modelu często decydują się na założenie dużych, stylowych felg auminiowych, poszerzanie nadkoli, obniżanie zawieszenia oraz montaż niskich zderzaków. W wyniku chiptuningu BMW E46 można zwiększyć moc silnika nawet o 30 KM.

Do tuningu świetnie jest także przystosowana Honda Civic. Posiadacze tego samochodu chętnie umieszczają w nim elementy wyposażenia ze sportowych modeli tej japońskiej marki. Zazwyczaj są to m.in. tłoki, zawory, cylindry i inny osprzęt silnika, zawieszenie oraz układy hamulcowe.

Jeszcze innym modelem auta nadającego się świetnie do tuningu jest Toyota Supra czwartej generacji. W aucie tym często są przeprowadzane takie modyfikacje jak montaż sportowego zawieszenia, wymiana oprogramowania sterującego silnikiem, założenie dużych felg czy tuning układu wydechowego.

fot. @carmencial