Yugo Koral – Serbski śpioch

Zastava/Yugo Koral – mały samochód produkowany od 1980 do 2008 roku w Kragujevacu, bazowało na Fiacie 127.

y01Obecny właściciel prezentowanego egzemplarza szukał taniego niebanalnego „daily” do poruszania się na czas odbudowy Fiata 125p. Trafiło się Yugo Koral z silnikiem 1.1 generującym moc 55KM z 1998 roku od pierwszego właściciela.

y02

Jednak Kamil stwierdził że potrzebuje czegoś żwawszego i zmienił oryginalną jednostkę 1.1 zmienił na Fiatowskie 1.6 16V 103KM, co przy niecałym 800kg wagi wywołuje zdziwienie innych kierowców na widok uciekającego Korala spod świateł.[emaillocker]
Swap silnika pociągnął za sobą usztywnienie karoserii rozpórkami własnej roboty i podłużnicami z grubszej blachy, wspawanie nowych progów, tylnego pasa, odtworzenia słupka A, który przestał istnieć oraz montaż przedniej rozpórki.

y03

Mechanicznie do Yugo z wyjątkiem nowej jednostki wpadła skrzynia biegów z Fiata Marei 1.6 16V o dłuższym przełożeniu, półosie robione na zamówienie, przelotowy wydech, większa pompa hamulcowa z Fiata Uno wraz z hamulcami z Fiata Sieny, sklepany resor oraz dystanse 25mm z felgami Intra T-line 13x7J.
We wnętrzu z seryjnego wyposażenia została tylko deska rozdzielcza. Wyposażony został w kubły Monza Race+ oraz dodatkowe zegary informujące o temperaturze cieczy chłodzącej i ładowaniu. Tylną kanapę zastąpiła rozpórka usztywniająca.

y04

Obecnie przyspieszenie i prędkość maksymalna nie były mierzone, ale wystarczy krótka przejażdżka na prawym fotelu, aby pojawił się szeroki uśmiech na twarzy pasażera, jak i wspomniane na początku zdziwienie na twarzy kierowców znacznie mocniejszych i droższych samochodów na drodze.

Tekst i fot. Kamil Taszarek[/emaillocker]