Oto nadeszła chwila, aby oficjalnie przywitać Porsche GT3 RS 2023 992 – to prawdziwe szaleństwo. Możesz zapytać: 'Czy to nie jest samochód wyścigowy?’ Może wygląda jak samochód Cup lub GT3 R, ale jeśli masz szczęście i dostajesz okazję prowadzić ten samochód na ulicy, otrzymujesz legalny pojazd z systemem redukcji oporu powietrza (DRS) rodem z Formuły 1 i zdolnością do generowania aż 409 kg docisku przy zaledwie 200 km/h. GT3 RS to sportowa wersja GT3 R dostosowana do użytku na drogach, to naprawdę poważna sprawa.
Zacznijmy od tych liczb, które zapewne staną się przedmiotem poszukiwań w Internecie – kluczowych statystyk. Wciąż mamy do czynienia z wolnossącym 4-litrowym silnikiem boksera, który osiąga beeindruckende 9000 obr./min. Maksymalna moc wynosi teraz 525 KM (co stanowi 518 koni mechanicznych). To sprawia, że Porsche GT3 RS 2023 992 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy, a osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 296 km/h. RS jest wyposażony w 7-biegową skrzynię biegów Porsche Dop-pelkupplung PDK, która korzysta z krótszych przełożeń w porównaniu z GT3, co może wydawać się zaskakujące, ale okaże się bardzo satysfakcjonujące. Właściciele GT4 RS z pewnością wiedzą, jak efektywne mogą być te skrócone przełożenia. Wszechobecne wloty powietrza w podwoziu zostały zaprojektowane, aby sprostać ekstremalnym warunkom na torze. Mimo wielu większych komponentów, Porsche 911 GT3 RS waży jedynie 1450 kg (wg norm DIN), dzięki zastosowaniu wielu lekkich rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak szerokie wykorzystanie włókna węglowego (CFRP). Na przykład drzwi, przednie błotniki, dach i przednia klapa są wykonane z CFRP. Ten lekki materiał znalazł się także we wnętrzu, zwłaszcza w standardowych pełnych fotelach kubełkowych.
Na przedniej osi GT3 RS znajdują się aluminiowe monoblokowe hamulce ze stałymi zaciskami, każdy z sześcioma tłoczkami i tarczami hamulcowymi o średnicy 408 mm. To wzrost średnicy tłoka z 30 mm (w GT3) do 32 mm. Grubość tarcz wzrosła z 34 mm do 36 mm. Tylna oś wykorzystuje hamulce o średnicy 380 mm i czterotłoczkowe zaciski stałe. Istnieje także opcja zamontowania hamulców Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z tarczami o średnicy 410 mm na przodzie i 390 mm na tylnej osi. 911 GT3 RS jest standardowo wyposażony w kute koła ze stopów lekkich z centralnym zamkiem. Opony sportowe w rozmiarze 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu zapewniają doskonałą przyczepność na drodze.
Wnętrze pojazdu standardowo wyposażone jest w fotele Sports Plus obszyte pełną skórą, z pikowaniem w kształcie skrzydeł i perforacją. Jednak opcjonalnie dostępne są fotele z włókna węglowego, które prezentują odsłoniętą skorupę o diagonalnym splocie i pozwalają na ręczną regulację w 6 kierunkach, co z pewnością zadowoli entuzjastów poszukujących jeszcze lepszych osiągów.
Porsche GT3 RS 2023 992 czerpie wiele inspiracji od swojego wyścigowego „brata”. Jednym z najbardziej charakterystycznych jest koncepcja centralnej chłodnicy, która pierwotnie pojawiła się w zwycięskim 911 RSR na torze Le Mans, a potem w modelu 911 GT3 R. GT3 RS przenosi tę ideę na ulicę, umieszczając dużą chłodnicę pośrodku przodu pojazdu, tam gdzie w innych modelach 911 jest bagażnik. To pozwoliło na wykorzystanie wolnej przestrzeni po bokach chłodnicy do zintegrowania aktywnych elementów aerodynamicznych. Elementy błotnika przedniego i tylnego, które można płynnie regulować, w połączeniu z innymi rozwiązaniami aerodynamicznymi, generują beeindruckende 409 kg docisku przy prędkości 200 km/h. Oznacza to, że nowe 911 GT3 RS produkuje dwa razy więcej docisku niż poprzedni model z serii 991.2 (!) i aż trzy razy więcej niż obecny 911 GT3. Przy prędkości 285 km/h całkowity docisk wynosi beeindruckende 860 kg. Pierwszy raz w historii seryjnego Porsche zastosowano system redukcji oporu powietrza (DRS). Po wciśnięciu przycisku elementy aerodynamiczne z przodu i z tyłu pojazdu ustawiają się na maksimum, co prowadzi do zmniejszenia oporu powietrza i zwiększenia prędkości na prostych. Hamulec aerodynamiczny aktywuje się automatycznie podczas gwałtownego hamowania przy dużych prędkościach. To naprawdę beeindruckende rozwiązanie, które znacząco wpływa na aerodynamikę pojazdu.
Podsumowując, Porsche GT3 RS 2023 992 to prawdziwe arcydzieło inżynierii i aerodynamiki, które łączy moc wyścigowej maszyny z możliwością jazdy na ulicy. To prawdziwa gratka dla miłośników supersamochodów i entuzjastów wyścigowych doznań.
Przechodząc do tyłu, jedną z najbardziej charakterystycznych cech samochodu sportowego GT jest tylne skrzydło wsparte na łabędziej szyi, które jest znacznie większe we wszystkich wymiarach. Błotnik tylny składa się ze stałego skrzydła głównego i górnego, hydraulicznie regulowanego elementu skrzydła. Po raz pierwszy w seryjnym pojeździe Porsche górna krawędź tylnego błotnika znajduje się wyżej niż dach samochodu. Ponadto przód 911 GT3 RS nie jest już wyposażony w przedni spojler, lecz w przedni rozdzielacz, który rozdziela powietrze przepływające nad i pod spodem. Boczne ostrza precyzyjnie kierują powietrze na zewnątrz. Wentylacja przednich nadkoli odbywa się poprzez żaluzje w przednich błotnikach. Wloty za przednimi kołami, na wzór kultowego, zwycięskiego Le Mans 911 GT1, zmniejszają ciśnienie dynamiczne w nadkolach. Listwy boczne znajdujące się za wlotem powietrza zapewniają kierowanie powietrza na bok pojazdu. Powietrze z centralnie umieszczonej chłodnicy wypływa przez duże nozdrza na przedniej pokrywie. Żebra na dachu kierują powietrze na zewnątrz, zapewniając niższą temperaturę wlotu powietrza z tyłu. W nowym 911 GT3 RS otwory w tylnym panelu bocznym służą wyłącznie poprawie aerodynamiki, a nie zasysaniu powietrza procesowego. Nadkole tylnego koła posiada również wlot i listwę boczną zapewniającą optymalny przepływ powietrza. Tylny dyfuzor pochodzi z 911 GT3 i został nieco zmodyfikowany.
Nawet zawieszenie zwraca uwagę na aerodynamikę. Ponieważ nadkola nowego 911 GT3 RS poddawane są silnym przepływom powietrza, elementy przedniej osi z podwójnymi wahaczami mają profile w kształcie łezki. Te aerodynamicznie wydajne łączniki zwiększają docisk przedniej osi o około 40 kg przy maksymalnej prędkości i poza tym są stosowane wyłącznie w zaawansowanych zastosowaniach w sportach motorowych. Ze względu na szerszy rozstaw kół (29 milimetrów szerszy niż w 911 GT3) dwuwahaczowe wahacze przedniej osi są również odpowiednio dłuższe. Aby zapewnić utrzymanie równowagi siły docisku między przednią i tylną osią nawet podczas hamowania z dużych prędkości, inżynierowie zajmujący się zawieszeniem znacznie zmniejszyli kołysanie podczas hamowania. W nowym 911 GT3 RS przedni przegub kulowy dolnego wahacza wzdłużnego został umieszczony niżej na przedniej osi. Wyregulowano także wielowahaczową oś tylną, zmieniając sztywność sprężyn. Systemy wspomagania kierowcy i kierowana tylna oś mają tutaj jeszcze bardziej dynamiczną konfigurację.
Jeśli zajrzysz do kabiny Porsche GT3 RS 2023 992, elementem, który najprawdopodobniej wpadnie Ci w oko, jest kierownica z czterema pokrętłami. 911 GT3 RS oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Sport i Track. W trybie Track podstawowe ustawienia można dostosować indywidualnie. Między innymi tłumienie odbicia i dobicia przedniej i tylnej osi można regulować oddzielnie i w kilku etapach. Tylny mechanizm różnicowy można również regulować za pomocą pokręteł na kierownicy. Odbywa się to szybko i intuicyjnie dzięki koncepcji obsługi i wyświetlaczy zapożyczonej również ze sportów motorowych: na kierownicy znajdują się cztery indywidualne pokrętła i przycisk systemu redukcji oporu powietrza (DRS). Te pokrętła są wyraźnie widoczne podczas procesu regulacji za pomocą grafiki na zestawie wskaźników. 911 GT3 RS posiada także ekran toru znany już z 911 GT3. Za naciśnięciem przycisku kierowca może wyświetlić cyfrowe wyświetlacze na dwóch siedmiocalowych wyświetlaczach bocznych wyłącznie do najważniejszych informacji. Z GT3 przejęto także wskaźniki zmiany biegu umieszczone po lewej i prawej stronie analogowego obrotomierza.
Wracając do wnętrza, poza szaleńczą kierownicą, jest to zwykłe wnętrze Porsche GT. 911 GT3 RS jest dostępne z pakietem Clubsport bez dodatkowych opłat. Obejmuje to stalowy pałąk zabezpieczający, ręczną gaśnicę i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy. Dostępny za dopłatą pakiet Weissach obejmuje znacznie więcej. Przednia pokrywa, dach, części tylnego błotnika i górna obudowa lusterek zewnętrznych są wykończone splotem węglowym. Przednie i tylne stabilizatory, tylne drążki sprzęgające oraz blacha ścinana na tylnej osi wykonane są z CFRP i przyczyniają się do dalszego zwiększenia dynamiki jazdy. Pałąk zabezpieczający, wykonany po raz pierwszy z CFRP, pozwala zaoszczędzić około sześciu kilogramów w porównaniu z wersją stalową. Kolejną atrakcją pakietu Weissach są łopatki zmiany biegów PDK z technologią magnesów zaczerpniętą ze sportów motorowych. Dzięki temu zmiana biegów jest jeszcze bardziej dynamiczna dzięki dokładniejszemu punktowi docisku i wyraźnie wyczuwalnemu kliknięciu. Opcjonalnie w pakiecie Weissach dostępne są kute koła z magnezu, które pozwalają zaoszczędzić kolejne osiem kilogramów.
Jeśli jesteś pierwszym właścicielem GT3 RS dowolnej generacji, niemal pewne jest, że na rynku samochodów używanych samochód będzie od razu wart 50% lub więcej, biorąc pod uwagę często ograniczone przydziały. Bez pakietu Weissach samochód będzie oferowany kupującym w Niemczech za 229 517 euro.