Glinka – co to takiego i jak poprawnie jej używać? Czym ją zastąpić? Zanieczyszczenia, które występują w powietrzu, na drogach, a także działanie czynników atmosferycznych, takich jak kwaśne deszcze czy pozostałości po owadach, z czasem mogą doprowadzić do utleniania lakieru samochodowego i jego uszkodzenia. Wielu z nas uważa, że starannie mycie karoserii wystarcza, aby pozbyć się zabrudzeń i zabezpieczyć lakier. Chociaż mycie z użyciem dobrego szamponu i wody sprawi, że samochód będzie wydawać się czysty, to niestety często pozory mylą.
Warto przeprowadzić prosty test – jeśli podczas przesuwania palcem po powierzchni lakieru odczuwamy chropowatość, oznacza to, że w jego porach osadziły się cząsteczki brudu, które nie można usunąć podczas standardowego mycia. W takim przypadku niezastąpionym narzędziem będzie glinka. Jeśli interesują nas szczegóły chemiczne, glinka to mieszanina polibutenu (masa plastyczna) oraz mikro-ziarnistych cząstek ścierających. Nie ma potrzeby obawiać się tych cząstek, ponieważ są one wystarczająco delikatne, aby nie uszkadzać struktury lakieru, ale jednocześnie skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń.
Korzystanie z glinki w sposób właściwy przyniesie znakomite efekty. Najważniejsze to wybrać odpowiednią glinkę, dostosowaną do rodzaju i stanu lakieru. Glinka o większej „agresywności” doskonale sprawdzi się w przypadku starszych samochodów, gdzie może skutecznie usunąć stare i mocno osadzone zabrudzenia, zwłaszcza przed procesem polerowania. Z kolei delikatniejsza glinka będzie odpowiednia do regularnego czyszczenia nowszych pojazdów, przygotowania lakieru przed ręcznym polerowaniem oraz aplikacją cleanerów i wosków.
Jak często stosować glinkę? Najlepiej jest używać glinki 2-3 razy w roku, szczególnie w przypadku codziennie użytkowanych samochodów. Istotne jest, aby oczyścić lakier przed nadejściem zimy, zanim zostanie zabezpieczony woskiem lub innym preparatem, oraz na wiosnę, aby pozbyć się zanieczyszczeń pośniegowych, błota, soli itp. Nie można pomijać procesu glinkowania, jeśli planujemy przeprowadzić polerowanie lakieru.
Glinka to jednak tylko jedna strona medalu. Aby była bezpieczna dla lakieru, potrzebuje odpowiedniego środka smarnego, który umożliwi jej łatwe przesuwanie się po powierzchni lakieru i zminimalizuje ryzyko zadrapań. Możemy użyć wody z szamponem, którą nanosimy za pomocą atomizera lub preparatu do quick detailingu (najlepiej bez wosku), rozcieńczonego w proporcji 1:1 z wodą.
Proces glinkowania będzie skuteczny i bezpieczny, jeśli będziemy przestrzegać kilku prostych zasad:
- Zacznijmy od dokładnego umycia powierzchni lakieru za pomocą szamponu samochodowego.
- Glinkowanie najlepiej przeprowadzać w miejscu zacienionym i przy niskiej temperaturze.
- Rozdzielimy glinkę o masie 200 g na 4 części, formując jedną z nich w kulkę.
- Dzięki działaniu ciepła i mechanicznego nacisku naszych rąk glinka stanie się bardziej miękka i plastyczna. Przyda się wiaderko z ciepłą wodą.
- Spłaszczenie glinki i utworzenie płaskiego placeku.
- Nawilżamy niewielki obszar przy użyciu środka smarnego, a następnie delikatnie przesuwamy glinkę po powierzchni lakieru. Działamy delikatnie, równomiernie przesuwając glinkę. Zaleca się ruchy krzyżowe.
- Zazwyczaj 3-4 przesunięcia będą skuteczne, a następnie sprawdzamy opuszką palca, czy powierzchnia jest gładka.
- Proces ten powtarzamy na całej powierzchni lakieru, wykonując go fragmentami. Jeśli glinka zostanie zabrudzona, powtórzmy proces od kroku 5. Jeśli glinka upadnie na ziemię, nie używajmy jej ponownie.
- Po użyciu glinki dokładnie umyjmy lakier szamponem, aby usunąć wszelkie pozostałości.
Chociaż proces glinkowania wydaje się prosty, należy być bardzo ostrożnym i przestrzegać tych zasad, aby uniknąć ryzyka uszkodzenia lakieru.
Jest jednak alternatywa, którą stosuję od lat. Glinkę traktuję jako konieczność tylko w przypadku samochodów, które były zaniedbywane przez długi czas i mają bardzo dużo zanieczyszczeń, a ich powierzchnia lakieru jest szorstka jak pumeks, a działanie chemii jest niewystarczające. Zanieczyszczenia takie jak osady metaliczne czy asfalt można usuwać dedykowanymi środkami chemicznymi, takimi jak preparaty do usuwania smoły i kleju lub środki deironizujące czy kwaśne szampony. Każdy z tych produktów działa inaczej, ale wymaga czasu i nieco większego nakładu pracy w porównaniu do glinki. Ponadto, glinka może potencjalnie porysować miękki lakier, zwłaszcza na pojazdach z lakiernią unifilarną. Warto więc rozważyć, czy naprawdę potrzebujemy glinki, zwłaszcza jeśli samochód jest już zabezpieczony woskiem lub inną powłoką ochronną.