Wybór klocków hamulcowych może wydawać się prostą kwestią, ale istnieje wiele czynników, które warto wziąć pod uwagę, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy. Poniżej omówimy, jakie klocki hamulcowe wybrać i na co zwrócić uwagę podczas tego procesu.
1. Dopasowanie do Modelu Samochodu
Najważniejszym czynnikiem przy wyborze klocków hamulcowych jest dopasowanie ich do konkretnego modelu samochodu. Odpowiednie klocki muszą być dostosowane nie tylko do marki i modelu, ale także do wersji silnikowej pojazdu. Każdy samochód ma swoje własne wymagania co do klocków hamulcowych, dlatego warto posiadać numer VIN pojazdu, aby zweryfikować, które klocki są odpowiednie.
2. Certyfikaty i Standardy Bezpieczeństwa
Podczas zakupu klocków hamulcowych warto zwrócić uwagę na obecność certyfikatów i spełnienie standardów bezpieczeństwa, takich jak homologacja ECE R90. Te certyfikaty potwierdzają, że klocki zostały dopuszczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej i spełniają określone normy jakości i bezpieczeństwa.
3. Renomowane Firmy i Producent
Wybierając klocki hamulcowe, warto zaufać renomowanym firmom i producentom. Chociaż mogą być nieco droższe niż tańsze alternatywy, produkty renomowanych firm zazwyczaj oferują wyższą jakość i trwałość. Dobra jakość klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.
4. Rodzaje Okładzin Ciernych
Klocki hamulcowe składają się z okładzin cieruchnych, które wpływają na ich właściwości i wydajność. Istnieją cztery podstawowe rodzaje okładzin ciernych:
- Klocki Półmetaliczne: Charakteryzują się dużą twardością i trwałością. Nadają się do jazdy miejskiej i terenowej, ale mogą być głośne i wpływać na zużycie tarcz hamulcowych.
- Klocki Niskostalowe: Zawierają mniej niż 30% włókien stalowych. Są droższe, ale odznaczają się wysoką odpornością na temperatury i sprawdzają się w trakcie dynamicznej jazdy.
- Klocki Organiczne: Idealne do jazdy miejskiej. Są ciche i mają niski wpływ na zużycie tarcz, ale mają ograniczoną odporność na przegrzewanie.
- Klocki Ceramiczne: Są najdroższym i najbardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem. Nie pylą, mają niewielki wpływ na zużycie tarcz i są efektywne podczas hamowania. Najczęściej stosowane w samochodach sportowych i o dużej mocy.