Opel Astra drugiej generacji, znana również jako Astra G, to model, który zadebiutował w 1998 roku, zastępując popularną Astrę F. Samochód ten wprowadził szereg istotnych zmian konstrukcyjnych, technologicznych i stylistycznych, umacniając pozycję Opla w segmencie kompaktowym. Dzięki solidnemu wykonaniu, szerokiej gamie jednostek napędowych i różnorodności wersji nadwoziowych, Astra G zdobyła uznanie zarówno wśród kierowców prywatnych, jak i flotowych.
Historia i rozwój modelu
Opel Astra G był odpowiedzią na rosnące wymagania rynku pod względem bezpieczeństwa, komfortu i ekologii. Inżynierowie Opla postawili na całkowicie nową platformę Delta, która charakteryzowała się większą sztywnością nadwozia, poprawioną dynamiką jazdy oraz lepszym poziomem ochrony pasażerów. Model ten miał być bardziej nowoczesny i konkurencyjny w stosunku do takich rywali jak Volkswagen Golf IV, Ford Focus czy Toyota Corolla.
Samochód zyskał bardziej opływową sylwetkę, co poprawiło aerodynamikę i zmniejszyło zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów, Astra G była również bardziej odporna na korozję, co było jedną z największych bolączek poprzedniej generacji.
Wersje nadwoziowe i wymiary
Opel Astra G był dostępny w różnych wersjach nadwoziowych, które spełniały potrzeby szerokiego grona odbiorców. Do wyboru były:
Typ nadwozia | Liczba drzwi | Liczba miejsc | Długość (mm) | Szerokość (mm) | Wysokość (mm) | Pojemność bagażnika (l) |
---|---|---|---|---|---|---|
Hatchback | 3/5 | 5 | 4110 | 1709 | 1425 | 370–1140 |
Sedan | 4 | 5 | 4252 | 1709 | 1425 | 460–1230 |
Kombi (Caravan) | 5 | 5 | 4288 | 1709 | 1465 | 480–1500 |
Coupé | 2 | 4 | 4267 | 1709 | 1390 | 460–800 |
Kabriolet | 2 | 4 | 4267 | 1709 | 1390 |
Silniki i osiągi
Opel Astra G oferował szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Dzięki temu każdy mógł znaleźć wersję odpowiednią do swoich potrzeb, od ekonomicznych jednostek po dynamiczne silniki o sportowym charakterze.
Rodzaj paliwa | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | Moc (kW) | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|
Benzyna | 1199 | 65 | 48 | 1998–2000 |
Benzyna | 1199 | 75 | 55 | 2000–2004 |
Benzyna | 1389 | 90 | 66 | 1998–2003 |
Benzyna | 1389 | 90 | 66 | 2003–2009 |
Benzyna | 1598 | 75 | 55 | 1998–2000 |
Benzyna | 1598 | 85 | 63 | 2000–2004 |
Benzyna | 1598 | 101 | 74 | 1998–2009 |
Benzyna | 1796 | 116 | 85 | 1998–2001 |
Benzyna | 1796 | 125 | 92 | 2000–2004 |
Benzyna | 1998 | 136 |
Wyposażenie i innowacje
Opel Astra G wyróżniał się na tle konkurencji bogatym wyposażeniem. Już w podstawowej wersji oferowano ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz regulowaną kolumnę kierownicy. W wyższych wersjach dostępne były m.in.:
- Klimatyzacja,
- System kontroli trakcji (TC),
- Elektrycznie sterowane szyby i lusterka,
- Skórzana tapicerka,
- System nawigacji.
Opcjonalnie można było zamówić reflektory ksenonowe, które w tamtym czasie były nowością w segmencie kompaktowym.
Popularność i sprzedaż
Astra G cieszyła się ogromną popularnością w Europie i na świecie. Do 2004 roku, kiedy model został zastąpiony przez Astrę H, wyprodukowano ponad 3,95 miliona egzemplarzy. Samochód był szczególnie lubiany w Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii, gdzie oferowano go również pod marką Vauxhall.
Opel Astra OPC – sportowy akcent
Sportowa wersja Astry G, oznaczona jako OPC (Opel Performance Center), była dostępna w dwóch wariantach:
- Astra OPC 2.0 Turbo (200 KM) – charakteryzowała się przyspieszeniem do 100 km/h w 6,8 sekundy.
- Astra OPC X-Treme – prototyp bazujący na wersji wyścigowej, osiągający moc 326 KM.
Astra G w Polsce
W Polsce Opel Astra G był jednym z najpopularniejszych samochodów kompaktowych. Ceniło się go za niskie koszty eksploatacji, dostępność części zamiennych oraz trwałość. Szczególnie popularne były wersje z silnikami 1.6 16V oraz 1.7 DTI, które oferowały dobrą równowagę między osiągami a kosztami.
Opel Astra G to model, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji jako samochód niezawodny, wszechstronny i dostępny dla szerokiego grona odbiorców. Jego sukces był wynikiem połączenia nowoczesnej technologii, atrakcyjnego designu i praktyczności. Dzięki temu Astra G wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym i jest wspominana jako jedno z najlepszych aut kompaktowych swojej epoki.