Audi 80 B4 od Grzegorza

0

Audi 80 B4 to model, który zyskał uznanie za swoją trwałość, prostotę i ponadczasowy design. Właścicielem prezentowanego egzemplarza jest Grzegorz, który od początku planował stworzenie unikalnego projektu bazującego na tej kultowej platformie. Auto z 1993 roku zostało zakupione z myślą o modyfikacjach i od razu przystąpiono do realizacji wizji german style.

Inspiracją do budowy projektu były zarówno własne pomysły, jak i inspiracje zaczerpnięte z innych realizacji dostępnych w sieci. Kluczowym założeniem było wyróżnienie auta na tle innych poprzez dopracowane detale, unikalne akcesoria z epoki oraz konsekwentne trzymanie się stylistyki statica. Grzegorz miał już wcześniej do czynienia z Audi 80 B4, jednak poprzedni projekt został uszkodzony w wypadku. Po zakupie nowej bazy w identycznym kolorze rozpoczęła się kolejna przygoda, której efektem jest obecna wersja auta.

Pod maską pierwotnie znajdował się silnik 1.9 TD o mocy 75 KM, jednak został on zastąpiony jednostką 1.9 TDI o oznaczeniu 1Z. Dzięki licznym modyfikacjom, takim jak turbo GT1549S, wtryski 216, pompa 11, centralny intercooler oraz sterownik 16-bitowy EDC15 z OBD2, moc wzrosła do 166 KM, a moment obrotowy do 360 Nm. Układ wydechowy został wykonany w pełnym przelocie. W układzie napędowym zastosowano sprzęgło jednomasowe Sachs obite kewlarem oraz skrzynię biegów EEN pochodzącą z Passata B5. Hamulce również przeszły modyfikacje – przednie tarcze 280 mm z wersji 2.8 V6 zapewniają lepszą siłę hamowania.

Pod względem wizualnym auto przeszło liczne zmiany. Przedni zderzak pochodzi z Audi Coupe i został uzupełniony o dokładkę Kamei oraz spryskiwacze z S2. Tylny zderzak to wersja Competition/S2 sedan, a dodatkowo zamontowano nakładki progowe RS2. Zawieszenie to gwintowane MTS Gold Stance, dzięki któremu auto zyskało agresywną postawę. Samochód zachował swój oryginalny kolor, a przednie reflektory zostały wymienione na zespolone z soczewką. Tylne lampy pochodzą z wersji USA. Koła to dwuczęściowe RH ZW1 w rozmiarze 17 cali – z przodu 8J na oponach 195/40/17, a z tyłu 9J na 205/40/17.

Wnętrze również nie pozostało bez zmian. Zainstalowano kierownicę z Audi Coupe na nabie, a fotele zostały zastąpione sportowymi Recaro z Forda Scorpio. Tylna kanapa jest skórzana, a dodatkowo zamontowano zegary pokazujące ciśnienie i temperaturę oleju, ładowanie oraz wskaźnik turbo. Samochód wyposażono także w system diagnostyczny OBD2, co ułatwia kontrolę nad jednostką napędową.

Wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne – auto prowadzi się świetnie, jest twarde, sztywne i bardzo niskie. Znacząco zmieniła się jego charakterystyka w porównaniu do seryjnej wersji. Samochód jest użytkowany sporadycznie, głównie w sezonie letnim na eventy motoryzacyjne. Różnice względem seryjnego egzemplarza są ogromne, zarówno pod względem prowadzenia, jak i osiągów.

Budowa projektu była wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście dostępności części, które obecnie osiągają wysokie ceny. Kompletowanie unikalnych elementów zajęło cztery lata. Jednak plany na dalsze modyfikacje są wciąż aktualne. Na dniach montowane będą lusterka z RS2, grill Kamei, brewki na reflektory Kamei, spoiler Competition z podstawkami DTM, blenda na tylną szybę ABT Sportline oraz tylna dokładka zderzaka Kamei.

Dla osób planujących podobne projekty kluczowe jest uzbrojenie się w cierpliwość oraz konsekwentne dążenie do celu. Wytrwałość i pasja to fundamenty budowy takiego auta. Projekt Grzegorza to dowód na to, że odpowiednie podejście, dbałość o detale i czas poświęcony na poszukiwanie odpowiednich części mogą przynieść spektakularny efekt. Wiele osób wsparło właściciela w realizacji projektu – prace mechaniczne wykonał LC Garage Piotr Sztandera z Chełma, a strojenie oraz elektronika to dzieło Sławomira Terleckiego z Auto-Elektronika. To auto to prawdziwa perełka german style na polskiej scenie tuningowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj