Volkswagen Passat B8, produkowany od 2014 roku, to nowoczesny model, który wprowadził szereg innowacji technologicznych, nową platformę MQB oraz bardziej oszczędne jednostki napędowe. Model ten zyskał uznanie za przestronne wnętrze, komfort jazdy i bogate wyposażenie. Mimo licznych zalet, nie jest wolny od usterek, które mogą wpłynąć na koszty eksploatacji.
Jednym z częstszych problemów Passata B8 są awarie jednostek napędowych TSI, szczególnie w początkowych wersjach 1.4 TSI oraz 1.5 TSI. W silnikach tych mogą występować problemy z układem rozrządu oraz spalaniem stukowym, co objawia się nierówną pracą silnika i zwiększonym zużyciem paliwa. W nowszych jednostkach 1.5 TSI Evo poprawiono niektóre bolączki, ale nadal pojawiają się skargi na niestabilne obroty na zimnym silniku.
Silniki wysokoprężne 2.0 TDI są generalnie trwałe, ale w egzemplarzach z dużym przebiegiem może dochodzić do problemów z wtryskiwaczami, układem AdBlue oraz filtrem DPF. Zaniedbanie regeneracji filtra cząstek stałych w autach eksploatowanych głównie w mieście może prowadzić do kosztownych napraw.
Skrzynie DSG nadal wymagają regularnej obsługi. Sześciobiegowa wersja DQ250 z mokrym sprzęgłem jest bardziej trwała, ale wymaga wymiany oleju co 60 tys. km. Wersja siedmiobiegowa DQ200 (z suchym sprzęgłem) może mieć problemy z mechatroniką i szybkim zużyciem sprzęgieł.
Zawieszenie Passata B8 jest dobrze zestrojone pod kątem komfortu, ale wersje z adaptacyjnym zawieszeniem DCC mogą wymagać droższej obsługi. Standardowe elementy zawieszenia, takie jak tuleje wahaczy i łączniki stabilizatora, wytrzymują stosunkowo długo, ale w egzemplarzach z większym przebiegiem mogą wymagać wymiany.
Pod względem elektroniki Passat B8 wprowadził nowoczesne systemy wspomagania, ale zdarzają się awarie czujników parkowania, systemów kamer oraz adaptacyjnego tempomatu. Czasami występują problemy z ekranem systemu multimedialnego, które mogą objawiać się zawieszaniem systemu lub problemami z dotykiem.
Korozja nie jest dużym problemem w tej generacji, ale warto sprawdzić dolne krawędzie drzwi i okolice nadkoli, szczególnie w egzemplarzach, które często były użytkowane w trudnych warunkach atmosferycznych.
Koszty eksploatacji Passata B8 są umiarkowane, jeśli auto jest regularnie serwisowane. Regularne wymiany oleju, przeglądy układu AdBlue w dieslach oraz dbanie o skrzynię DSG pozwolą uniknąć kosztownych napraw. Potencjalnie wysokie wydatki mogą pojawić się przy wymianie turbosprężarki, wtryskiwaczy lub sprzęgła w egzemplarzach z dużym przebiegiem.
Volkswagen Passat B8 to nowoczesne i komfortowe auto, które dobrze sprawdza się w trasie. Najczęstsze problemy dotyczą silników TSI, skrzyń DSG oraz elektroniki. Dobrze utrzymany egzemplarz może być udanym wyborem, ale przed zakupem warto dokładnie sprawdzić historię serwisową oraz stan kluczowych podzespołów.