Układ hamulcowy w Dacii Logan, mimo że oparty na prostej i sprawdzonej konstrukcji, nie jest całkowicie wolny od problemów. Większość usterek, jakie pojawiają się w tym modelu, wynika jednak nie tyle z błędów konstrukcyjnych, co z intensywnej eksploatacji, zaniedbań serwisowych lub jakości zastosowanych materiałów eksploatacyjnych. Znajomość typowych problemów z hamulcami w Loganie pozwala nie tylko szybciej reagować na niepokojące objawy, ale również lepiej zadbać o bezpieczeństwo na drodze.
Jedną z najczęstszych przypadłości, z jakimi mierzą się użytkownicy Dacii Logan, są piszczące lub ścierające się nierównomiernie klocki hamulcowe. Dzieje się tak często w przypadku montażu tanich zamienników o niskiej jakości, które nie są odpowiednio dopasowane do charakterystyki pracy zacisków. W efekcie mogą się szybciej zużywać, a także powodować wibracje przy hamowaniu. W skrajnych przypadkach dochodzi do przegrzewania tarcz, co skutkuje ich zwichrowaniem i wyczuwalnym biciem podczas jazdy.
Zdarza się również, że w Dacii Logan przyspieszonemu zużyciu ulegają tarcze hamulcowe – zwłaszcza w autach intensywnie użytkowanych w mieście lub z dużym obciążeniem. W połączeniu z prostym zawieszeniem i niedoskonałym układem chłodzenia tarcz, może to prowadzić do ich zatarcia lub zjawiska tzw. fadingu, czyli utraty skuteczności hamowania przy dłuższej jeździe z użyciem hamulców.
W egzemplarzach wyposażonych w bębny hamulcowe na tylnej osi, szczególnie w starszych wersjach, pojawiają się problemy z nierównym hamowaniem oraz blokowaniem się szczęk. Nagromadzony brud, wilgoć oraz korozja mechanizmów wewnątrz bębna prowadzą do ich przycierania lub opóźnionego odbijania, co wpływa negatywnie na skuteczność hamowania. Objawy te najczęściej pojawiają się po dłuższych okresach postoju lub po zimie, kiedy wilgoć i sól drogowa przyspieszają zużycie elementów układu.
Do problemów z układem hamulcowym można także zaliczyć awarie czujnika zużycia klocków lub nieprawidłowe działanie wskaźników ostrzegających o ich zużyciu. Choć sama funkcjonalność czujnika w Loganie jest prosta, zdarza się, że informacja o konieczności wymiany klocków pojawia się zbyt późno lub nie pojawia się wcale. W takich przypadkach konieczna jest kontrola grubości okładzin podczas każdego przeglądu technicznego, a nie poleganie wyłącznie na elektronice.
Zdarzały się również przypadki zapiekania się prowadnic zacisków hamulcowych, szczególnie w autach eksploatowanych w trudnych warunkach drogowych. Objawem może być nierównomierne zużycie klocków, nadmierne nagrzewanie się koła lub opory podczas jazdy. Problem ten jest zazwyczaj wynikiem braku konserwacji prowadnic lub ich korozji. Regularne smarowanie odpowiednimi preparatami znacząco wydłuża żywotność zacisków i poprawia efektywność hamowania.
W niektórych egzemplarzach może dochodzić do spadku skuteczności hamulców z powodu zapowietrzenia układu lub zużycia pompy hamulcowej. Objawia się to miękkim pedałem hamulca, który zapada się głęboko przy próbie zatrzymania pojazdu. W takich przypadkach konieczne jest odpowietrzenie układu lub wymiana elementów hydraulicznych.
Aby uniknąć problemów z układem hamulcowym w Dacii Logan, należy regularnie kontrolować stan klocków, tarcz, bębnów i szczęk, dbać o czystość elementów roboczych oraz nie zaniedbywać wymiany płynu hamulcowego. Producent zaleca jego wymianę co dwa lata, choć w praktyce wielu kierowców pomija ten aspekt, co może prowadzić do obniżenia skuteczności układu w krytycznych sytuacjach.
Mimo tych potencjalnych usterek, układ hamulcowy w Dacii Logan jest generalnie trwały i prosty w budowie, co pozwala na szybkie i niedrogie naprawy. Świadome podejście do eksploatacji oraz stosowanie dobrej jakości części zamiennych to najlepszy sposób, by uniknąć niespodzianek na drodze i zachować pełne bezpieczeństwo jazdy.