Škoda Fabia R5 – mistrzowska maszyna dla przyszłych legend

0

W świecie rajdów, gdzie kategoria WRC skupia na sobie uwagę mediów, to właśnie klasy R5 (a dziś Rally2) są prawdziwą kuźnią talentów. I właśnie tam od lat niepodzielnie króluje Škoda Fabia R5 – samochód, który stał się wyborem numer jeden dla prywatnych zespołów, młodych kierowców i tych, którzy chcą wygrywać od razu. To nie tylko jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w historii swojej klasy – to fenomen motorsportu ostatniej dekady.

Narodziny dominatora

Fabia R5 została zaprezentowana przez Škoda Motorsport w 2015 roku, jako następca bardzo udanego modelu Fabia S2000. W nowej specyfikacji zgodnej z regulaminem klasy R5 (dziś Rally2), auto musiało spełniać szereg wymogów: silnik o pojemności 1.6 turbo, napęd na cztery koła, sekwencyjna skrzynia biegów i ograniczenie kosztów produkcji.

Inżynierowie Škody – bazując na ogromnym doświadczeniu z S2000 – stworzyli konstrukcję, która od pierwszych kilometrów pokazała, że nie przyjechała na zawody dla zabawy. Była szybka, niezawodna, doskonale wyważona i łatwa w serwisie – czyli dokładnie taka, jakiej potrzebuje prywatny zespół walczący o wyniki na poziomie mistrzostw świata.

Dane techniczne (Fabia R5):

  • Silnik: 1.6 turbo, czterocylindrowy, DOHC

  • Moc: ok. 285 KM

  • Moment obrotowy: ok. 425 Nm

  • Napęd: na cztery koła

  • Skrzynia: 5-biegowa sekwencyjna

  • Masa: minimalna wg regulaminu FIA – 1230 kg

  • 0–100 km/h: poniżej 4 sekund na luźnej nawierzchni

Sukcesy na skalę światową

Od momentu debiutu Fabia R5 zdominowała wszystkie możliwe cykle rajdowe w swojej klasie:

  • wielokrotnie zdobywała tytuł w WRC 2 / WRC 2 Pro / WRC 2 Challenger,

  • zdobyła mistrzostwa Europy ERC,

  • seryjnie wygrywała mistrzostwa krajowe – od Finlandii po Nową Zelandię,

  • była wykorzystywana przez ponad 100 zespołów na całym świecie.

W barwach Škoda Motorsport swoje kariery rozwijali m.in. Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Kalle Rovanperä, Jan Kopecký czy Andreas Mikkelsen. Wielu z nich później trafiło do fabrycznych zespołów w klasie WRC, wynosząc doświadczenie zdobyte za kierownicą Fabii R5 na najwyższy poziom.

Ewolucja modelu – Fabia Rally2 evo i Rally2 (2022)

W 2019 roku Škoda wprowadziła Fabia R5 evo, która przeszła szereg modyfikacji – nowy układ chłodzenia, poprawione zawieszenie, nowa geometria tylnej osi, lepsze wyważenie i dopracowany silnik. W 2022 roku zaprezentowano najnowszą ewolucję – Fabia RS Rally2, bazującą na nowym nadwoziu IV generacji.

Nowa wersja to kolejny krok naprzód: jeszcze większa sztywność nadwozia, mocniejsze hamulce, lepsza aerodynamika i zaawansowana elektronika dostosowana do wymogów nowoczesnych rajdów. Fabia nie tylko utrzymała swoją pozycję – umocniła ją, przyciągając kolejnych topowych kierowców i zespoły.

Dlaczego Fabia R5 (i jej następcy) są tak skuteczne?

  • Niezawodność: jeden z najbardziej bezawaryjnych samochodów w klasie.

  • Dostępność części i wsparcie fabryczne: pełne zaplecze serwisowe nawet dla prywatnych zespołów.

  • Kompatybilność z różnymi warunkami: świetna zarówno na szutrze, jak i asfalcie.

  • Dostępność set-upów i danych telemetrycznych: doskonała baza wiedzy dla młodych kierowców.

Dziedzictwo w budowie

Škoda Fabia R5 nie tylko wygrała mnóstwo rajdów – ona zmieniła obraz klasy R5/Rally2. Dla wielu kierowców była pierwszym prawdziwym samochodem rajdowym z najwyższej półki. Dla innych – przepustką do WRC. A dla kibiców? Ikoną nowoczesnych rajdów, która równie dobrze wygląda na ciasnych oesach jak i… w serwisowym paddocku.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj