BMW E30 M3 – perfekcyjny balans, wyścigowa dusza

0

Gdy w połowie lat 80. FIA ogłosiła utworzenie nowej klasy Group A dla wyścigów samochodów turystycznych, BMW od razu zrozumiało, że to szansa na zbudowanie samochodu nie tylko drogowego, ale i stworzonego od podstaw z myślą o dominacji na torze. Tak powstało E30 M3 – bazujące na „zwykłej” serii 3 coupe, ale tak naprawdę niemal w całości przebudowane pod kątem aerodynamiki, zawieszenia i napędu.

E30 M3 nie było tylko samochodem sportowym – to był homologacyjny projekt wyścigowy, który przypadkiem stał się kultowym autem cywilnym. Wersja drogowa powstała w liczbie około 17 000 egzemplarzy (w różnych wariantach), ale to wersje torowe uczyniły M3 legendą.

Sercem wyścigowego M3 był wolnossący, czterocylindrowy silnik S14 – o pojemności od 2.3 do 2.5 litra, w zależności od wersji i serii wyścigowej. Choć na papierze osiągał „zaledwie” ponad 300 koni mechanicznych w wyścigowej specyfikacji, jego charakterystyka była idealna do ścigania się: wysoka kultura pracy, wysoki zakres obrotów, błyskawiczna reakcja na gaz i doskonałe wyważenie. Do tego manualna skrzynia, klasyczny napęd na tył i perfekcyjna masa rozłożona blisko 50:50.

E30 M3 zadebiutowało w wyścigach DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) w 1987 roku – i z miejsca zaczęło wygrywać. Pierwszy tytuł przyszedł już w sezonie ’87, kiedy to Eric van de Poele zdobył mistrzostwo. Później do listy zwycięzców dołączyli Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto i Joachim Winkelhock – nazwiska dziś nierozerwalnie związane z M3.

Ale sukcesy E30 nie kończyły się na DTM. Samochód odnosił spektakularne sukcesy także w:

  • ETCC (European Touring Car Championship) – tytuł dla Ravaglii w 1986,

  • BTCC (British Touring Car Championship) – mistrzostwo dla Franka Sitnera i Will Hoy’a,

  • WTCC (World Touring Car Championship) – jedyny sezon (1987) wygrany przez BMW M3 z Ravaglią za kierownicą,

  • a także 24h Spa, 24h Nürburgring i Macau Guia Race – gdzie M3 było niemal nie do pokonania.

Estetycznie E30 M3 to samochód, który łączył agresję z proporcjami idealnymi dla auta wyścigowego: poszerzone błotniki, wielkie tylne skrzydło, wyraźnie zaznaczone progi i zderzaki, a przy tym wszystko w formie kompaktowego coupe. Malowania wyścigowe – od BMW Motorsport z paskami M, przez Warsteiner, Jägermeister, aż po Fina i Bastos – są dziś nie tylko częścią historii motorsportu, ale wręcz ikonicznymi motywami kultury motoryzacyjnej.

To właśnie BMW E30 M3 uczyniło z M GmbH markę tak rozpoznawalną na całym świecie. Nie było bardziej utytułowanego samochodu touringowego końcówki lat 80. – z ponad 1500 wygranymi wyścigami na całym świecie, M3 E30 stało się najbardziej utytułowanym samochodem wyścigowym klasy turystycznej w historii.

Dziś E30 M3 to nie tylko relikt złotych lat DTM, ale żywa legenda, hołubiona przez kolekcjonerów, kierowców i pasjonatów. W świecie, gdzie wszystko staje się cyfrowe, on przypomina, że czasem czysta mechanika, balans i dobry kierowca mogą znaczyć więcej niż moc i elektronika.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj