Brawn GP BGP 001 to jeden z najbardziej niesamowitych samochodów w historii Formuły 1 – maszyna, która powstała na gruzach upadającego zespołu, by w zaledwie kilka miesięcy przejść drogę od zagrożonego zamknięciem projektu do zdobycia obu tytułów mistrzowskich. To historia nie tylko o inżynierii i wyścigach, ale także o odwadze, strategii i spektakularnym triumfie przeciwko wszystkim przeciwnościom.
Na początku 2009 roku wszystko wskazywało na to, że dawny zespół Honda F1 zostanie zamknięty z powodu wycofania się japońskiego producenta z Formuły 1. Jednak Ross Brawn – były szef techniczny Ferrari i kluczowy strateg sukcesów Michaela Schumachera – przejął zespół za symbolicznego funta, nadając mu nową nazwę: Brawn GP. Co istotne, zespół miał już przygotowany niemal ukończony samochód na sezon 2009 – bardzo zaawansowany projekt, opracowany jeszcze w czasach Hondy z myślą o nowym pakiecie aerodynamicznym wprowadzanym przez FIA.
To właśnie BGP 001 miał w sobie największy atut sezonu 2009: podwójny dyfuzor. Interpretując niejednoznaczne przepisy aerodynamiczne, inżynierowie Brawna – pod kierunkiem Geoffa Willisa i Loica Bigoisa – zaprojektowali system, który generował znacznie większy docisk niż rozwiązania konkurencji. Połączenie tej przewagi z bardzo dobrze wyważonym podwoziem i niezawodnym silnikiem Mercedesa (który zastąpił pierwotnie planowany motor Hondy), sprawiło, że BGP 001 był niemal nie do zatrzymania na początku sezonu.
Za kierownicą zasiadł doświadczony Jenson Button oraz solidny Rubens Barrichello. Button wygrał sześć z pierwszych siedmiu wyścigów, budując przewagę w klasyfikacji, której nie oddał już do końca roku. Choć w drugiej połowie sezonu konkurencja dogoniła Brawna pod względem rozwoju, zespół skutecznie zarządzał przewagą i punktował regularnie.
Ostatecznie Button zdobył tytuł mistrza świata kierowców, a Brawn GP – mistrzostwo konstruktorów, pokonując takie potęgi jak Red Bull, McLaren czy Ferrari. To było coś, czego nie dokonał żaden inny debiutujący zespół: wygrana w pierwszym sezonie startów i jedynym w historii istnienia zespołu. Bo Brawn GP zniknął równie szybko, jak się pojawił – po sezonie 2009 zespół został przejęty przez Mercedesa i przekształcony w fabryczny team, który z czasem zdominował F1 na lata.
Estetycznie BGP 001 był elegancki w swojej prostocie – biało-żółto-czarna kolorystyka, minimalistyczne malowanie, brak wielkich sponsorów i czysta linia nadwozia tworzyły obraz niepozornej, ale bezwzględnie skutecznej maszyny. Samochód nie wyglądał jak mistrz świata – ale nim był. I to w sposób, którego nikt się nie spodziewał.
Dziś Brawn GP BGP 001 to symbol jednej z największych sensacji w historii Formuły 1. To dowód, że czasem – mimo braku zasobów, wsparcia i pewności – odwaga, innowacja i genialne zarządzanie mogą przechylić szalę zwycięstwa. To cud Formuły 1, który wydarzył się naprawdę.