Peugeot 3008 DKR to samochód, który zrewolucjonizował współczesne rajdy terenowe, przywracając marce Peugeot chwałę i dominację w najtrudniejszym rajdzie świata – Rajdzie Dakar. Bazując na stylistyce drogowego SUV-a 3008, ale zbudowany od zera jako pełnoprawny rajdowy prototyp klasy T1, 3008 DKR był połączeniem francuskiej inżynierskiej precyzji, brutalnej mocy i niesamowitej skuteczności na piasku, kamieniach i w błocie.
Po udanym powrocie do Dakaru z modelem 2008 DKR, Peugeot postanowił pójść krok dalej – nowy 3008 DKR miał być szybszy, bardziej niezawodny i lepiej dopasowany do zmieniającego się regulaminu oraz charakteru trasy, która od 2009 roku przeniosła się z Afryki do Ameryki Południowej. Samochód został opracowany przez zespół Peugeot Sport, we współpracy z Red Bull, Total i Michelin, co dało mu solidne zaplecze technologiczne i finansowe.
Choć z zewnątrz 3008 DKR przypominał drogowego SUV-a, był to tylko wizualny hołd dla modelu produkcyjnego. W rzeczywistości był to tylnonapędowy buggy z potężnym silnikiem wysokoprężnym V6 3.0 twin-turbo, generującym około 340 koni mechanicznych i 800 Nm momentu obrotowego. Napęd trafiał na tylne koła poprzez sekwencyjną sześciobiegową skrzynię biegów, co pozwalało na spełnienie wymagań regulaminowych dotyczących niższej masy i dłuższego skoku zawieszenia – przewagi, które Peugeot wykorzystał do maksimum.
Zawieszenie 3008 DKR zostało zaprojektowane do ekstremalnych obciążeń – długie wahacze, podwójne amortyzatory o dużym skoku i koła z oponami BFGoodrich stworzyły konstrukcję, która połykała wydmy i skaliste sekcje z taką samą łatwością, jak autostrady. Nadwozie z włókien kompozytowych, agresywnie uformowane w stylu 3008, nie tylko świetnie wyglądało, ale też spełniało funkcję aerodynamiczną i chłodzącą – kluczową w warunkach wysokich temperatur i dużego zapylenia.
Peugeot 3008 DKR zadebiutował w Rajdzie Dakar 2017 i od razu pokazał swój potencjał – zwycięstwo w klasyfikacji generalnej wywalczyli Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, a podium uzupełnili ich koledzy z zespołu: Sébastien Loeb, Cyril Despres i Carlos Sainz. To był historyczny moment – Peugeot zajął trzy pierwsze miejsca, demonstrując absolutną dominację technologiczną i zespołową.
W kolejnych latach 3008 DKR był rozwijany – powstała wersja 3008 DKR Maxi, z szerszym rozstawem osi i poprawioną geometrią zawieszenia. W 2018 roku Carlos Sainz poprowadził ją do kolejnego triumfu, zdobywając swoje drugie zwycięstwo w Dakarze. Peugeot zakończył program fabryczny po sezonie 2018, ale auta pozostały w użyciu zespołów prywatnych – m.in. pod szyldem Bahrain JCW X-Raid, pokazując, że ich potencjał nadal był ogromny.
Peugeot 3008 DKR to samochód, który nie tylko pokazał siłę francuskiej szkoły rajdowej, ale także zmienił krajobraz współczesnego Dakaru, udowadniając, że napęd na tył – dobrze zaprojektowany – nadal może wygrywać z bardziej konwencjonalnymi rozwiązaniami 4×4. Był to też symbol nowej ery w historii marki Peugeot, która po sukcesach w latach 80. i 90. powróciła na pustynię i zrobiła to z rozmachem.
Dziś 3008 DKR to współczesna legenda Rajdu Dakar – samochód, który pokazał, że Dakar to nie tylko przetrwanie, ale także strategia, technologia i prędkość, i że w odpowiednich rękach, lew z Francji potrafi znów ryknąć najgłośniej na całym pustkowiu.