Toyota Hilux GR Dakar to kulminacja dekad doświadczeń Toyoty w rajdach terenowych – samochód, który nie tylko kontynuuje legendę niezawodności modelu Hilux, ale też wynosi go na poziom prawdziwego wojownika klasy T1+, zdolnego do walki o zwycięstwo w najtrudniejszym rajdzie świata. Stworzony przez Toyota Gazoo Racing, Hilux GR Dakar to narzędzie precyzyjnie dopasowane do bezwzględnych realiów pustyni, gór, błota i fesz-feszu. To samochód, który w Dakarze nie musi niczego udowadniać – bo już to zrobił.
Hilux od dawna był fundamentem terenowych aspiracji Toyoty, ale jego rajdowa odmiana – tworzona przez zespół Toyota Gazoo Racing South Africa – osiągnęła pełną dojrzałość w ostatnich latach. Oparty na przestrzennej ramie rurowej, z włóknami węglowymi, kevlarowymi osłonami i poszerzonym nadwoziem, Hilux GR Dakar klasy T1+ spełnia wszystkie założenia najnowszych przepisów FIA dla samochodów cross-country: szersze podwozie, dłuższy skok zawieszenia i większe koła terenowe (37-calowe), które jeszcze bardziej zwiększają jego zdolności do walki na ekstremalnym terenie.
Sercem tego potwora jest 3.5-litrowy silnik V6 twin-turbo pochodzący z drogowej Toyoty Land Cruiser i Lexusa, przystosowany do warunków pustynnych przez dział Gazoo Racing. Jednostka rozwija moc około 400 koni mechanicznych i 660 Nm momentu obrotowego, przenoszonych na wszystkie koła przez sekwencyjną skrzynię biegów i aktywne dyferencjały. Choć nie jest to najmocniejsze auto w stawce, jego przewagą jest legendarna trwałość i wyważenie, które pozwalają kierowcom atakować z pełnym zaufaniem do sprzętu – etap po etapie, dzień po dniu.
Na dakarowych szlakach Hilux GR Dakar zasłynął dzięki takim kierowcom jak Nasser Al-Attiyah, który wygrał rajd czterokrotnie (2019, 2022, 2023 i 2024) właśnie za kierownicą tego modelu, udowadniając, że połączenie katarskiej precyzji z japońską inżynierią to przepis na sukces. Partnerowany przez Mathieu Baumela, Nasser pokonywał rywali takich jak Sébastien Loeb, Carlos Sainz czy Stéphane Peterhansel – często nie dzięki najwyższej prędkości, ale dzięki niebywałej konsekwencji, niezawodności i świetnej logistyce zespołu.
Z wizualnego punktu widzenia Hilux GR Dakar to kwintesencja nowoczesnego rajdowego pick-upa: masywne nadkola, wyraźnie poszerzona sylwetka, osłony podwozia, systemy chłodzenia, snorkel, i kolorystyka Gazoo Racing – biel, czerń i czerwony akcent – które natychmiast kojarzą się z sukcesami Toyoty nie tylko w Dakarze, ale też w WRC i WEC. Cała forma auta mówi jedno: „jestem gotów na wszystko”.
W przeciwieństwie do niektórych bardziej eksperymentalnych konstrukcji, Hilux GR Dakar stawia na równowagę – to samochód, który nie eksploduje prędkością na prostych, ale nie zatrzymuje się, gdy pojawiają się problemy. A w Dakarze – to często właśnie ta cecha decyduje o zwycięstwie.
Dziś Toyota Hilux GR Dakar to niekwestionowany lider nowej ery cross-country. Auto, które wyznacza standardy dla pojazdów klasy T1+ i potwierdza, że Toyota – dzięki cierpliwości, precyzji i ciągłemu rozwojowi – potrafi być nie tylko niezawodna, ale i piekielnie szybka.
To nie tylko pick-up. To współczesny samuraj z napędem na cztery koła i sercem V6, który nie pyta, gdzie kończy się droga – tylko, gdzie zaczyna walka.