Renault Clio – problemy z klimatyzacją i ogrzewaniem

0

Problemy z układem klimatyzacji i ogrzewania to dość powszechne zjawisko w Renault Clio – zarówno w starszych, jak i nowszych generacjach. Choć każdy model różni się konstrukcyjnie i technologicznie, objawy awarii są często bardzo podobne i zazwyczaj odczuwalne już przy codziennej eksploatacji. Układ wentylacji w Clio jest z pozoru prosty, ale z biegiem lat ulega naturalnemu zużyciu, a jego niesprawność potrafi znacząco obniżyć komfort jazdy – zwłaszcza zimą i latem, kiedy odpowiednie ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza ma kluczowe znaczenie.

W Clio pierwszej i drugiej generacji najczęściej pojawiają się problemy z niesprawnym nawiewem, który przestaje działać na jednym lub kilku biegach. Wina leży zazwyczaj po stronie rezystora dmuchawy, który odpowiada za sterowanie prędkością wentylatora. Jego uszkodzenie objawia się brakiem reakcji na pokrętło siły nawiewu lub działaniem jedynie na najwyższym biegu. To stosunkowo prosta i tania usterka, którą można naprawić samodzielnie, ale niestety dość częsta w starszych autach. Innym problemem w tych generacjach są niesprawne cięgła sterujące klapami mieszacza powietrza – jeśli w kabinie cały czas leci zimne powietrze mimo włączenia ogrzewania, najczęściej oznacza to, że klapa od ciepłego nawiewu nie zmienia swojego położenia. W starszych egzemplarzach dochodzi też do rozszczelnień nagrzewnicy, co objawia się zaparowanymi szybami, specyficznym zapachem słodkiego płynu i mokrą wykładziną przy nogach pasażera.

Trzecia generacja Clio wprowadziła bardziej rozbudowany układ sterowania klimatyzacją, co zaowocowało nowymi rodzajami awarii. Częstym problemem jest niesprawny kompresor klimatyzacji, który przestaje się załączać mimo wciśnięcia przycisku A/C. Może to wynikać zarówno z jego uszkodzenia mechanicznego, jak i z braku czynnika chłodniczego, który ulatnia się przez nieszczelny skraplacz lub przewody. Brak chłodzenia w upalne dni to także efekt uszkodzonego czujnika ciśnienia lub problemów z elektroniką sterującą, która nie przekazuje sygnału do uruchomienia sprzęgła kompresora. W Clio III pojawiają się też problemy z nawiewem na szybę – często powodem jest uszkodzony silniczek zmieniający pozycję klap nawiewu. Objawem takiej usterki jest słyszalny klikający dźwięk za deską rozdzielczą i brak możliwości zmiany kierunku przepływu powietrza.

W czwartej generacji Renault Clio problemów z klimatyzacją przybyło, głównie z powodu większej elektronizacji systemu. W wersjach z klimatyzacją automatyczną awarie czujników temperatury wewnętrznej lub zewnętrznej mogą powodować niewłaściwe dobieranie temperatury nawiewu. Zdarza się, że układ zbyt długo podaje zimne powietrze mimo ustawienia wyższej temperatury, albo przeciwnie – nagrzewa kabinę wbrew żądaniu chłodzenia. Przyczyną bywają też uszkodzone silniczki krokowe sterujące klapami nawiewu, które ulegają zużyciu lub blokują się w jednej pozycji. W niektórych egzemplarzach pojawiają się też usterki panelu sterującego – z pozoru działający przycisk nie uruchamia klimatyzacji, ponieważ wewnętrzne styki panelu są uszkodzone lub zabrudzone. Zdarzają się też awarie wiązek i bezpieczników odpowiadających za układ wentylacji, co skutkuje całkowitym brakiem reakcji nawiewu na jakiekolwiek ustawienia.

W Clio piątej generacji, gdzie układ klimatyzacji i ogrzewania jest już mocno zintegrowany z elektroniką samochodu, problemy bywają mniej oczywiste i często wymagają diagnostyki komputerowej. Niesprawność klimatyzacji potrafi wynikać z błędów komunikacyjnych między modułem klimatyzacji a jednostką sterującą, a także z aktualizacji oprogramowania, która przerywa działanie systemu. W wersjach hybrydowych Clio E-Tech, gdzie energia elektryczna ma wpływ na działanie poszczególnych podzespołów, czasem pojawiają się chwilowe braki w pracy wentylatora, spowodowane priorytetami zasilania. W nielicznych przypadkach występują też błędy czujnika wilgotności lub temperatury kabiny, co prowadzi do nieprawidłowego działania trybu automatycznego. Mimo postępu technologicznego, również w tej generacji potrafi zawieść coś tak prostego jak przekaźnik lub czujnik ciśnienia czynnika, co całkowicie unieruchamia działanie klimatyzacji.

We wszystkich generacjach Clio użytkownicy skarżą się także na słabą skuteczność odmrażania szyb, co zazwyczaj wiąże się z niedrożnymi filtrami kabinowymi, niskim przepływem powietrza przez parownik lub problemami z nagrzewnicą. Zanieczyszczony filtr kabinowy może znacząco ograniczyć wydajność nawiewu i prowadzić do częstego parowania szyb, zwłaszcza w wilgotnych miesiącach. W starszych egzemplarzach często nikt go nie wymienia przez wiele lat, co prowadzi do zawilgocenia wnętrza i rozwoju nieprzyjemnych zapachów. Czasem także wentylator nawiewu zaczyna hałasować lub przestaje działać na niższych obrotach – to klasyczny objaw zużycia silnika dmuchawy lub ponownie problem z opornikiem.

Układ klimatyzacji i ogrzewania w Renault Clio nie należy do najbardziej awaryjnych w swojej klasie, ale jest podatny na zużycie i błędy wynikające z zaniedbania podstawowych czynności serwisowych. Regularne przeglądy, kontrola szczelności, wymiana czynnika, filtrów i reagowanie na pierwsze objawy problemów pozwalają uniknąć poważniejszych usterek. W każdej generacji Clio da się przywrócić pełną sprawność układu wentylacji, pod warunkiem że kierowca nie ignoruje małych sygnałów ostrzegawczych – bo to właśnie od nich najczęściej zaczynają się większe problemy.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj