Peugeot 206 to samochód, który często trafia w ręce kierowców szukających taniego w eksploatacji auta miejskiego. Nic więc dziwnego, że wielu właścicieli rozważa montaż instalacji gazowej, by jeszcze bardziej obniżyć koszty codziennej jazdy. Nie wszystkie silniki nadają się jednak pod LPG równie dobrze – niektóre znoszą gaz doskonale, inne mogą sprawiać problemy techniczne lub generować wysokie koszty adaptacji. Dlatego warto wiedzieć, które wersje silnikowe 206-ki najlepiej współpracują z instalacją gazową, a które lepiej omijać z daleka.
Za najlepszy wybór uchodzi silnik jeden jeden litra o ośmiu zaworach, czyli klasyczna konstrukcja z prostym, nieskomplikowanym osprzętem. To jednostka wolnossąca, o nieskomplikowanej budowie i łatwym dostępie do komponentów. Nie posiada zaawansowanej elektroniki ani zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu świetnie znosi montaż instalacji LPG drugiej lub czwartej generacji. Dobrze wykonana instalacja z odpowiednio dobranymi komponentami nie wpływa negatywnie na trwałość silnika, a przy odpowiedniej regulacji można liczyć na wieloletnią, bezawaryjną pracę. To idealny wybór dla osób jeżdżących głównie po mieście i szukających maksymalnej oszczędności.
Równie polecaną jednostką jest jeden cztery litra o szesnastu zaworach. Choć silnik ten jest nieco bardziej zaawansowany technicznie niż prostsza wersja jeden jeden, również dobrze współpracuje z instalacją LPG, szczególnie jeśli zamontowana zostanie instalacja sekwencyjna czwartej generacji. Przy poprawnym montażu i regularnej kontroli luzów zaworowych, silnik ten może przejechać setki tysięcy kilometrów bez poważniejszych awarii. Trzeba jednak pamiętać, że głowica nie ma hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, więc zaleca się ich kontrolę co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, by uniknąć wypalenia zaworów.
Dość dobrze na gaz reaguje również silnik jeden sześć litra, montowany w mocniejszych wersjach Peugeota 206. Ta jednostka również posiada szesnaście zaworów i brak hydraulicznej regulacji luzów zaworowych, co oznacza, że również tutaj wymagana jest okresowa kontrola i ewentualna korekta luzów. Zaletą tego silnika jest dobra dynamika nawet przy pracy na LPG oraz stosunkowo wysoka odporność na uboższą mieszankę. Przy starannie dobranej instalacji gazowej i dobrej kalibracji, użytkowanie auta z takim silnikiem nie odbiega znacząco od jazdy na benzynie.
Mniej polecane do zasilania LPG są natomiast jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – na szczęście w Peugeocie 206 występują one bardzo rzadko, niemal wyłącznie w nielicznych, nowszych egzemplarzach przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie. W praktyce większość dostępnych w Europie wersji 206 to silniki ze wtryskiem pośrednim, co czyni je potencjalnie kompatybilnymi z instalacją gazową.
Zdecydowanie nie poleca się montażu LPG w wersjach sportowych, takich jak 206 GTi czy 206 RC z silnikiem dwa zero szesnaście zaworów. Choć technicznie jest to możliwe, to koszty instalacji, dodatkowe obciążenia cieplne, wrażliwość silnika na skład mieszanki i potencjalna utrata osiągów sprawiają, że montaż gazu w takich wersjach mija się z celem. To silniki projektowane z myślą o dynamicznej jeździe, a nie maksymalnej ekonomii.
Podsumowując – najlepszymi kandydatami do montażu LPG w Peugeocie 206 są silniki jeden jeden litra oraz jeden cztery litra szesnaście zaworów. Silnik jeden sześć również dobrze znosi gaz, ale wymaga nieco więcej troski. Kluczowe jest, by montaż instalacji został wykonany przez doświadczony warsztat, a sam system był regularnie serwisowany. Przy odpowiedniej eksploatacji, Peugeot 206 z instalacją gazową może być wyjątkowo tanim i niezawodnym środkiem transportu na długie lata.