Klimatyzacja i nawiew to układy, które w codziennej eksploatacji Peugeota 206 mają ogromne znaczenie – szczególnie latem, kiedy oczekujemy chłodnego powietrza, i zimą, gdy liczymy na skuteczne odparowanie szyb. Mimo że konstrukcja tych systemów w modelu 206 nie jest przesadnie skomplikowana, z biegiem lat i przebiegu coraz częściej dochodzi do usterek, które mogą całkowicie uniemożliwić korzystanie z tych funkcji lub znacząco pogorszyć komfort jazdy. Co najczęściej się psuje i jak rozpoznać objawy awarii?
Jednym z najczęstszych problemów jest brak chłodzenia po włączeniu klimatyzacji. Gdy sprężarka nie załącza się mimo naciśnięcia przycisku, a z nawiewów leci jedynie powietrze o temperaturze otoczenia, najczęściej winny jest niedobór czynnika chłodniczego. Może on uciekać z układu przez nieszczelności w przewodach, parowniku lub skraplaczu. Samo uzupełnienie czynnika przynosi efekt na krótko, jeśli nie zostanie usunięte źródło wycieku. Popularnym miejscem nieszczelności jest także złącze pod maską – czasem wystarczy nowy oring lub poprawne dokręcenie połączeń, ale często potrzebna jest diagnostyka z użyciem barwnika fluorescencyjnego.
W wielu przypadkach przyczyną problemów jest również niesprawna sprężarka klimatyzacji. Objawia się to nie tylko brakiem chłodzenia, ale też wyraźnym obciążeniem silnika przy jej załączaniu, hałasami spod maski lub cyklicznym „klikaniem”, świadczącym o próbie uruchomienia niesprawnego sprzęgła elektromagnetycznego. W starszych egzemplarzach dochodzi do zużycia łożysk sprężarki, nieszczelności na wałku lub całkowitego jej zatarcia. Wymiana sprężarki to kosztowna operacja, dlatego często próbuje się regeneracji lub stosuje zamiennik.
Nie można pominąć również problemu z panelem sterującym. W wersjach z manualną klimatyzacją uszkodzone pokrętła lub przełączniki mogą całkowicie uniemożliwić regulację temperatury, kierunku nawiewu lub siły dmuchawy. Z kolei w wersjach z klimatyzacją automatyczną zdarzają się awarie czujników temperatury, silniczków sterujących klapami powietrza i samego modułu sterującego – wszystko to prowadzi do sytuacji, w której z kratek może lecieć ciepłe powietrze mimo włączenia chłodzenia lub przeciwnie – brak jest reakcji na zmianę ustawień.
Jednym z najczęstszych problemów związanych z nawiewem jest niesprawny wentylator dmuchawy. Gdy po włączeniu nawiewu nie słychać żadnej reakcji, a z kratek nie leci powietrze, winny może być spalony silnik nawiewu, przepalony bezpiecznik lub uszkodzony przekaźnik. W wielu przypadkach za usterkę odpowiada rezystor dmuchawy, który kontroluje prędkości obrotowe wentylatora. Charakterystyczny objaw jego awarii to działanie nawiewu tylko na jednym – najczęściej najwyższym – biegu. Wymiana rezystora jest dość prosta, ale wymaga dostępu pod deską rozdzielczą, co może być uciążliwe.
W starszych egzemplarzach użytkownicy skarżą się też na zaparowane szyby i słabą siłę nawiewu, co zwykle wynika z zanieczyszczonego filtra kabinowego. Jeśli filtr nie był wymieniany od lat, może być całkowicie zatkany, co ogranicza przepływ powietrza i prowadzi do nieefektywnego działania zarówno nawiewu, jak i klimatyzacji. Wymiana tego elementu to jedna z najtańszych i najprostszych czynności serwisowych, a potrafi diametralnie poprawić cyrkulację powietrza w kabinie.
Zimą częstym problemem bywa też niedogrzewanie wnętrza, mimo prawidłowo działającej nagrzewnicy. Winna może być zapowietrzona instalacja chłodzenia, uszkodzony termostat albo częściowo zapchana nagrzewnica. Objawem są zimne nawiewy przy rozgrzanym silniku, brak stabilnej temperatury w kabinie i powolne odparowywanie szyb.
Podsumowując – problemy z klimatyzacją i nawiewem w Peugeocie 206 mają najczęściej źródło w nieszczelnościach układu, awarii sprężarki, przepaleniu rezystora dmuchawy, zapchanym filtrze kabinowym lub niesprawnych elementach sterowania. Regularny serwis, uzupełnianie czynnika chłodniczego, czyszczenie układu i kontrola podzespołów pozwalają utrzymać komfort jazdy na odpowiednim poziomie. W przeciwnym razie nawet niewielka usterka może doprowadzić do sytuacji, w której zarówno latem, jak i zimą – jazda stanie się po prostu nieprzyjemna.