Volkswagen wprowadził na rynek europejski najbardziej sportowe auto klasy kompaktowej w nadwoziu kombi: nowego Golfa R Varianta. Po raz pierwszy od czasu istnienia tej serii – pierwsza generacja zadebiutowała w 2002 roku – Golf R, dostępny jest jako Variant. Ten wyjątkowy model z silnikiem z turbodoładowaniem rozwija moc 221 kW / 300 KM i moment obrotowy 380 Nm, przenoszony przez seryjną, 6-biegową przekładnię DSG i stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. Rozdział mocy na cztery koła gwarantuje maksymalną trakcję, osiągi i bezpieczeństwo czynne. O dynamikę dba także sportowe zawieszenie (obniżone o 20 mm), innowacyjny progresywny układ kierowniczy oraz funkcja ESC Sport z możliwością dezaktywacji, na przykład na torze wyścigowym. Do opcjonalnych, atrakcyjnych elementów wyposażenia należy system adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC najnowszej generacji z funkcją wyboru profilu jazdy i trybem Race.
5,1 sekundy i 7,0 litrów. Golf R Variant przyspiesza do 80 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna tego sportowego kombi została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. O efektywności czterocylindrowego silnika Golfa R Varianta świadczą jego wartości spalania i emisji: w nowym europejskim cyklu NEDC najbardziej sportowy Golf Variant w historii zużywa tylko 7,0 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 164 g/km. Golf R Variant jest jednym z niewielu samochodów sportowych, który spełni wymagania zarówno osób transportujących duży sprzęt rekreacyjny lub sportowy, jak i całych rodzin. Ten Volkswagen nawet z pięcioma osobami na pokładzie dysponuje imponująco dużą pojemnością bagażnika (605 litrów – przy załadunku do wysokości tylnego oparcia).
Wygląd zewnętrzny
Nowa stylistyka tyłu nadwozia. Golf R Variant aż do słupków B przypomina Golfa R hatchback. Modyfikacje prowadzone za słupkiem B tworzą charakterystyczny design Golfa R Varianta. Tył różni się od klasycznego Golfa Varianta nowym zderzakiem w stylu „R”, czarnym, błyszczącym dyfuzorem, czterema chromowanymi końcówkami rur wydechowych, tak zwanymi „aero-flaps” przy słupkach D, diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej oraz seryjnymi, ciemnoczerwonymi światłami tylnymi.
Przód nadwozia. Nowego Golfa R Varianta można rozpoznać z przodu po specyficznym dla modelu „R” zderzaku z dużymi wlotami powietrza, charakterystycznej osłonie chłodnicy (z logo „R”) oraz seryjnych reflektorach biksenonowych ze specjalną grafiką świateł dziennych, tworzącą pod głównymi reflektorami formę podwójnego „U”.
Sylwetka. Z boku Golfa R Varianta charakteryzują poszerzone progi w stylu „R” w kolorze nadwozia, logo „R” na przednich błotnikach oraz chromowane, matowe obudowy lusterek. Z błyszczącymi elementami przodu i tyłu nadwozia korespondują czarne, eleganckie listwy wokół szyb. 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Cadiz (z oponami 225/40) zostały zaprojektowane specjalnie dla modeli R. Za nimi wyraźnie widoczne są ekstremalnie wytrzymałe hamulce z czarnymi zaciskami (z logo „R”). Opcjonalnie ten najbardziej sportowy Golf Variant może poruszać się na 19-calowych obręczach ze stopu metali lekkich, również model Cadiz. Dostępne są także 19-calowe obręcze Pretoria wyprodukowane metodą „flowforming” (wyjątkowo lekkie i stabilne) o stylistyce typowej dla sportu motorowego, w kolorze szarym metalik, czarnym oraz czarnym z niebieskim obrzeżem.
Wnętrze
Sportowe fotele. We wnętrzu na pasażerów nowego Golfa R Varianta czekają sportowe fotele „Top” obszyte tkaniną i Alcantarą (środkowe części siedzeń – tkanina Race, wewnętrzne części boków – Alcantara, szwy ozdobne w kolorze szarym Kristall, logo „R” na oparciach), błękitne oświetlenie Ambiente, automatyczna klimatyzacja i system radiowy z odtwarzaczem CD Composition Colour. Jako opcję Volkswagen oferuje dla Golfa R Varianta między innymi tapicerkę skórzaną Nappa Carbon z ogrzewanymi przednimi fotelami. W tym przypadku wewnętrzne części boków siedzeń i zagłówki obszyte są ciemną skórą w stylu Carbon, środkowe części siedzeń mogą być obszyte ciemną lub jasną skórą Nappa (kolor Anthrazit lub Modern Grey). Skórą obszyta jest także trójramienna kierownica sportowa w stylistyce „R” z logo „R” w dolnym ramieniu. Wszystkie elementy skórzane wykończone są ozdobnymi szwami w kolorze szarym Kristall.
Wymiary bagażnika. Tylne siedzenia zostały dopasowane optycznie do przednich foteli sportowych. Jak już wspomniano, Golf R Variant z pięcioma pasażerami dysponuje 605 litrami pojemności bagażnika (przy załadunku do wysokości oparć tylnych siedzeń). Jeżeli bagażnik o minimalnej szerokości 1003 mm i minimalnej wysokości 936 mm zostanie załadowany do oparć przednich siedzeń i po dach, pojemność wyniesie 1620 litrów. Długość bagażnika do tylnej kanapy to 1055 mm, do oparć przednich foteli: 1831 mm.
Wyposażenie bagażnika. Podłogę bagażnika można ustawić na różnych wysokościach lub bez problemu całkowicie wyjąć. Seryjną roletę przesłaniającą bagażnik, podobnie jak siatkę oddzielającą bagażnik od przestrzeni pasażerskiej, można schować pod podłogą, jeżeli jest niepotrzebna. Praktyczna jest funkcja zdalnego składania oparć tylnych siedzeń dzielonych w stosunku 60:40. Służy do tego dźwignia w bocznych ścianach bagażnika. Po jej zwolnieniu oparcia automatycznie pochylają się do przodu i tworzą prawie jedną płaszczyznę z podłogą bagażnika.
Aplikacje dekoracyjne na desce rozdzielczej i poszyciu drzwi wykonane są z materiału Carbon Race; w obrębie aplikacji w drzwiach wbudowane jest seryjnie oświetlenie Ambiente. Podświetlone są (w kolorze błękitnym) także listwy progowe. Pedały i podpórka pod lewą nogę posiadają nakładki w kolorze stali nierdzewnej. Dywaniki obszyte są szarą lamówką. Charakterystyczny jest wygląd wskaźników i menu startowego ekranu dotykowego na konsoli środkowej: podświetlone na błękitno wskazówki obrotomierza i prędkościomierza, jak w samochodach sportowych, po włączeniu zapłonu odchylają się maksymalnie w prawo – w przypadku prędkościomierza aż do 320 km/h. Wskazówki podświetlają się już przy otwarciu drzwi kierowcy. Ekran startowy systemu Infotainment wyświetla animowane logo „R”.
Silnik TSI
Silnik hightech z turbodoładowaniem. Nowy Golf R Variant, podobnie jak dwu- i czterodrzwiowy hatchback, napędzany jest udoskonalonym, czterocylindrowym silnikiem serii EA888. Rozwija on potężną moc aż 221 kW/300 KM (przy 5500 – 6200 obr./min) i jest jednym z najmocniejszych silników czterocylindrowych na rynku. Maksymalny moment obrotowy 380 Nm jest dostępny w niezwykle szerokim zakresie od 1800 do 5500 obr./min.
Innowacyjne rozwiązania.
Silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem charakteryzuje zintegrowany z głowicą cylindrów, chłodzony wodą układ recyrkulacji spalin do turbosprężarki (obniżający zużycie paliwa przy pełnym obciążeniu) oraz dualny system wtrysku z wtryskiem bezpośrednim i do rury dolotowej.
Dzięki w pełni elektronicznej regulacji płynu chłodzącego, TSI w Golfie R Variant posiada wyjątkowo efektywny system zarządzania temperaturą ze skróconą fazą rozgrzewania. Dzięki temu redukowane są straty energii spowodowane tarciem a tym samym zużycie paliwa. Ponadto silnik ten jest wyposażony w zmienne sterowanie zaworami wraz z podwójną regulacją wałka rozrządu; dodatkowo po stronie wylotu skok zaworów jest dwustopniowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest optymalne pod kątem osiągów, spalania i emisji sterowanie wymianą ładunku.
Napęd na wszystkie koła. Seryjny 4MOTION.
Typowym dla Golfów R rozwiązaniem technicznym jest stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. Naturalnie również dla nowego Golfa R Varianta. Najnowszej generacji napęd na wszystkie koła jest w Variancie połączony seryjnie z automatyczną, 6-biegową przekładnią DSG, pozwalającą także manualnie zmieniać biegi. System 4MOTION, wyposażony w sprzęgło Haldex 5. generacji aktywuje się jeszcze zanim wystąpi poślizg, w związku z czym utrata trakcji jest prawie wykluczona. Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest przede wszystkim przednia oś, tylna oś jest odłączona. W razie konieczności tylna oś jest dołączana płynnie w ciągu ułamków sekundy przez sprzęgło Haldex, uruchamiane elektrohydrauliczną pompą olejową. W razie potrzeby na tylną oś może być skierowane prawie 100 procent momentu napędowego.
Systemy regulacji zawieszenia i napędu
EDL na cztery koła jako blokady poprzeczne i XDS+. Równolegle do sprzęgła Haldex działającego jako blokada podłużna, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDL zintegrowana z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC przejmuje na siebie funkcję blokad poprzecznych obu osi. Ponadto Golf R Variant jest wyposażony na przedniej i tylnej osi w dodatkową funkcję XDS+, która przy szybkim pokonywaniu zakrętów przyhamowuje wewnętrzne koła i optymalizuje zachowanie się samochodu i redukuje podsterowność. Pod względem technicznym XDS+ jest rozszerzeniem funkcji elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego.
ESC Sport. Golf R Variant wyposażony jest seryjnie w funkcję ESC Sport. System aktywowany jest dwustopniowym przełącznikiem na konsoli środkowej. Po wciśnięciu przycisku przez ok. 1,5 sekundy, ESC przełącza się w tryb ESC Sport. W trybie tym, przy bardzo szybkim pokonywaniu licznych zakrętów, na przykład na torze wyścigowym, ESC reaguje później i umożliwia jeszcze dynamiczniejszą jazdę. Przytrzymanie wciśniętego przycisku ESC przez dłużej, niż trzy sekundy, powoduje całkowitą dezaktywację systemu.
Progresywny układ kierowniczy.
Golf R Variant jest wyposażony seryjnie w progresywny układ kierowniczy. Dzięki niemu kierowca nie musi wykonywać szerokich ruchów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu, zatem rzadziej przekłada ręce na kierownicy pokonując ciasne łuki. Od prawego do lewego końcowego skrętu kierownicy w przypadku progresywnego układu kierowniczego jest tylko 2,1 obrotu, w standardowych układach kierowniczych słabszych modeli Golfa trzeba wykonać 2,75 obrotu. Wynika to z faktu, że tradycyjne układy pracują ze stałym stosunkiem przełożenia. Natomiast nowy układ Golfa R Varianta ma progresywny stosunek przełożenia, który przy manewrowaniu i parkowaniu znacznie ogranicza ilość obrotów kierownicy, a na krętych drogach i przy skręcaniu w boczną drogę kierowca odczuje dodatkową dynamikę.
DCC. Opcjonalnie w Golfie R Variant może pracować druga generacja adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC. System ten dysponuje trzema trybami jazdy: Comfort, Normal i Sport, wybieranymi przy użyciu funkcji „Wybór profilu jazdy” na ekranie dotykowym konsoli środkowej. W trybie Sport Golf R Variant zachowuje się wyjątkowo dynamicznie.
Tryb Race. Kolejnym elementem wyposażenia specyficznym dla Golfa R Varianta jest funkcja wyboru profilu jazdy, seryjna w połączeniu z DCC, w innych przypadkach opcjonalna. Do wyboru są cztery tryby jazdy, a w połączeniu z DCC – pięć trybów: Eco, Normal, Individual oraz tryb Race, ustawione specjalnie do potrzeb modeli R. W wersjach z DCC dostępny jest dodatkowy tryb Comfort. Wszystkie tryby zostały dopasowane do wymagań Golfa R Varianta. W trybie Race podwyższone jest między innymi tłumienie drgań (a tym samym zredukowane ruchy nadwozia), a reakcja silnika i punkty zmiany przełożenia DSG zostały ustawione bardziej dynamiczne. Przeciwieństwem trybu Race jest tryb Eco: silnik, klimatyzacja i inne urządzenia pomocnicze pracują w sposób zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa. Ponadto w trybie Eco dostępna jest funkcja żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, na przykład podjeżdżając do czerwonego światła lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG wysprzęgla się i silnik pracuje na biegu jałowym. Pozwala to na optymalne wykorzystanie energii kinetycznej Golfa R Varianta.
Fot. Volkswagen