Po raz pierwszy Fiat Abarth 695 został zaprezentowany podczas genewskiego Salonu Samochodowego w 1964 r. Dzięki pojemności skokowej wynoszącej 699,5 cc oraz maksymalnej mocy 30 KM, samochód ten osiągał maksymalną prędkość 130 km/h i był doceniany ze względu na elastyczność i wszechstronność, zarówno w mieście, jak i na trasach mieszanych. Najbardziej ewidentną cechą Abartha 695 było poprawienie przyspieszenia w zakresie 60 do 80 km/h w 5,2″.
Pięćdziesiąt lat później Abarth ponownie wybiera Salon w Genewie, jako miejsce premiery nowego Abartha 695: 190 KM mocy i 997 kg wagi sprawia, że „695 biposto” (wersja dwuosobowa) oferuje najlepszy w tej kategorii stosunek masy do mocy (5,2 kg/KM) oraz najlepsze przyspieszenie (0-100 km/h w 5,9″). Efekt końcowy – to najmocniejszy Abarth 500, jaki kiedykolwiek powstał.
„Niedziela na torze, a poniedziałek w biurze”. Oto hasło, które stanowi podsumowanie filozofii Carlo Abartha: dawać każdemu możliwość realizacji jego pasji każdego dnia, sprawiać, że zwykłe rzeczy stają się niezwykłe oraz sprawiać, żeby normalni ludzie mogli codziennie poczuć się jak wyścigowi kierowcy. Dziś nowy Abarth „695 biposto” stanowi idealne połączenie samochodu drogowego i wyścigowego, reprezentuje tradycję wyścigów w samochodzie stworzonym do codziennego użytku. Z toru do biura i odwrotnie.
Od samego początku aż po dziś dzień Abarth nigdy nie cofał się pod naporem wyzwań, które czasami wydają się niemożliwe: najmocniejsza, wysokiej klasy 500-ka, jaka kiedykolwiek powstała, to najnowsze zwycięstwo Abartha. Samochód kipiący energią, wyposażony w komponenty typowe dla samochodów wyścigowych, dostosowany do użytku drogowego.
Każdy samochód zawsze stanowił wyzwanie, okazję do udoskonalenia: począwszy od najpopularniejszych mini samochodów tej ery, Abarth tworzył samochody o niezwykłych osiągach, przeznaczone do „szybkiej turystyki i sportowego współzawodnictwa”.
Samochody produkowane wg oryginalnej „formuły” Abartha, która, dzięki odpowiedniej dozie właściwie zdefiniowanych elementów sprawia, że marka ta jest niepowtarzalna i rozpoznawalna poprzez: wyjątkowość i dostępność, tradycję, osiągi, tuning, włoski styl i zamiłowanie do wyścigów.
Modele stworzone na bazie Fiata 600 są przykładem tego, w jaki sposób taki „wizjoner”, jak Carlo Abarth potrafił realizować marzenia: autentyczną fabrykę prędkości, Abarth z powodzeniem osiągnął wysoki poziom udoskonalenia, zarówno w kwestii stylu, jak i osiągów. Historia produktów naznaczonych doskonałym kunsztem, z Fiatem Abarth 1000 Berlina gruppo 2 z roku 1970, będącym najbardziej zaawansowaną i niezwykłą interpretacją Fiata 600: 100 KM i maksymalna prędkość wynosząca 190 km/h.
„695 biposto”: najbardziej „abarthowy” ze wszystkich Abarthów.
Abarth 695 biposto nie należy do „Limitowanej edycji”, ale z pewnością jest to „specjalny” samochód, stworzony wyłącznie dla „specjalnych” kierowców, dla tych, którzy będą w stanie pokazać, że potrafią nim jeździć.
Istota Abartha zawarta w jednym samochodzie, który trafia prosto do serca, do samego sedna Abartha: „rozmiar” – cecha charakterystyczna dla Abartha, włoski „mały supersamochód” oraz „wyścigi” – zamiłowanie do prędkości i wyzwań, jakie przynosi każdy dzień.
Poszukiwanie najlepszych materiałów oraz technologii, fachowa wiedza inżynierów Abartha i „odrobina szaleństwa” od zawsze charakteryzują samochody Abartha i stanowią elementy, które brały udział w tworzeniu tego samochodu: dwa siedzenia i inspirowane wyścigami komponenty dla wysokiej klasy samochodu o naturalnych predyspozycjach do jazdy po torze wyścigowym.
Model „695 biposto” został z rozmysłem stworzony jako kluczowy: samochód, który w kwestii poprawienia osiągów nie uznaje kompromisów typowych dla samochodów drogowych.
„Odrobina szaleństwa”, która pozwoliła Abarthowi stworzyć historię sukcesów, jest wyraźnie widoczna w niektórych elementach nowego samochodu, jak np. skrzyni biegów z pierścieniami zapadkowymi – po raz pierwszy w samochodzie drogowym obecnie w tej kategorii – oraz przednich szybach z poliwęglanowymi, przesuwnymi panelami (wysokiej klasy materiał techniczny, stosowany w produkcji sprzętu sportowego i szyb do samolotów ze względu na elastyczność i wytrzymałość, dostarczany przez Isoclimę, firmę z 20-letnim doświadczeniem, współpracującą z najbardziej prestiżowymi partnerami w świecie wyścigów).
Decyzja o zastosowaniu części inspirowanych wyścigami w samochodzie drogowym świadczy o kolejnym zwycięstwie: Abarth „695 biposto” jest najbardziej ekstremalną 500-ką, jaka kiedykolwiek powstała. Świadczy o tym przednia chłodnica powietrza doładowanego, układ wydechowy Akrapovic, regulowane amortyzatory Extreme Shox, cyfrowy rejestrator danych MXL, siedzenia Abarth Corsa firmy Sabelt z 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa, układ hamulcowy Brembo, lżejsze, 18-calowe obręcze kół OZ oraz tylny, tytanowy pałąk bezpieczeństwa firmy Poggipolini.
Jednakże podobnie, jak w samochodach wyścigowych, osiągi są wyłącznie efektem wyboru: poświęcenie tego, co zbyteczne, jak tylne siedzenia, ksenonowe, przednie reflektory, światła przeciwmgielne, klimatyzacja, elektryczne szyby i radio z systemem głośników, aby zapewnić możliwie najlepsze osiągi.
„Naładowany adrenaliną” samochód, który łączy w sobie wyścigowe osiągi i wszechstronność drogowego samochodu. W rzeczywistości jest to nowa, drogowa interpretacja Abartha 695 Assetto Corse, konkurencyjnego modelu na torach wyścigowych całej Europy, a wyprodukowanego w Officine Abarth Mirafiori w Turynie: kunszt i uwaga zwrócona na szczegóły, typowe cechy najbardziej ekskluzywnych samochodów marki Abarth, odpowiadają najwyższym standardom technologii samochodów wyścigowych.
Porywające osiągi prawdziwego supersamochodu.
Idealne połączenie doskonale ukazujące sposób wykonania, począwszy od porywających osiągów: dzięki masie wynoszącej zaledwie 997 kg i silnikowi 1,4 T-Jet o mocy 190 KM, po raz pierwszy zamontowanym w samochodzie drogowym, Abarth „695 biposto” jest samochodem o najlepszym w tej kategorii stosunku masy do mocy (5,2 kg/KM) i najlepszym przyspieszeniu (0-100 km/h w 5,2″), osiągającym maksymalną prędkość 230 km/h.
Po raz pierwszy w tej kategorii miejski samochód oferowany jest ze skrzynią biegów wyposażoną w pierścienie zapadkowe oraz wyścigowy, samoblokujący mechanizm różnicowy ze sprzęgłem płytkowym. Nowa skrzynia biegów skraca czas potrzebny na zmianę biegów w górę, umożliwiając najbardziej doświadczonym kierowcom „wbijanie” kolejnych przełożeń bez użycia sprzęgła. Interfejs kierowcy to prawdziwy majstersztyk: konsola w całości wykonana z aluminium z selektorem biegów działającym w schemacie litery H, warta prawdziwego supersamochodu. Jest to niepowtarzalne, ekskluzywne wyposażenie stworzone z wykorzystaniem fachowej wiedzy Bacci Romano w dziedzinie przekładni stosowanych w samochodach wyścigowych, dopasowane do potrzeb najbardziej doświadczonych kierowców i oferowane jako alternatywa do 5-stopniowej, manualnej skrzyni biegów, po raz pierwszy w połączeniu z mocą 190 KM.
Wyzwaniem dla Abartha było idealne wyważenie formuły koniecznej do produkcji samochodu, który gwarantuje osiągi i uczucie jazdy po torze na drodze, zgodnie ze swoimi zasadami: zawrzeć istotę Abartha poprzez staranny dobór wysokiej klasy materiałów, zaawansowanej technologii i znakomitych partnerów.
Wszystko w Abarth „695 biposto” świadczy o jego wyścigowym charakterze. Począwszy od chłodnicy powietrza doładowanego, umieszczonej z przodu z charakterystycznymi przewodami inspirowanymi samochodami wyścigowymi, poprzez obudowę filtra powietrza z wykończeniem z włókna węglowego firmy BMC, światowego lidera w dziedzinie filtrów i urządzeń do doprowadzania powietrza przeznaczonych do zastosowania w samochodach wyścigowych, aż po dwustopniowy układ wydechowy z tytanowymi rurami wydechowymi firmy Akrapovic, która produkuje konkurencyjne układy wydechowe dla serii Moto GP, Superbike, Supersport, Supermotard, Motocross, Enduro i na potrzeby rajdów. Naciśnięcie klawisza SPORT na desce rozdzielczej powoduje pełne otwarcie dodatkowego zaworu wydechowego, co wpływa na poprawę osiągów i nadaje samochodowi mocny, niemożliwy do pomylenia dźwięk.
Osiągi supersamochodu , niezawodność i bezpieczeństwo: ABS, ESP i TTC, samoblokujący mechanizm różnicowy ze sprzęgłem płytkowym oraz wyścigowy układ hamulcowy Brembo z przednimi pływającymi, wentylowanymi i perforowanymi tarczami (305×28mm) i czterotłoczkowymi, jednoczęściowymi zaciskami (4×38 mm). Samochód jest również wyposażony w amortyzatory hydrauliczne z możliwością regulacji wysokości firmy Extreme Shox, czołowego, europejskiego dostawcy dynamicznych rozwiązań do samochodów używanych od F1 do rajdów, jak również w „Le Mans Series” i WTCC.
Dopełnieniem wyścigowego charakteru są na stałe zamontowane boczne szyby z przesuwnymi, poliwęglanowymi panelami oraz lżejsze, 18-calowe obręcze kół firmy OZ wraz z oponami o rozmiarze 215/35 R18. Firma ta jest symbolem jakości włoskiej produkcji, tworząc znakomite produkty do tuningu samochodów i jednośladów, może pochwalić się licznymi sukcesami w F1, rajdach, DTM i Indy Car. Z Abarthem łączy ją włoski smak, tradycja wyścigów i gwarantowana jakość.
Dla prawdziwych maniaków wyścigów, którzy zawsze chcą mieć swoje wyniki pod kontrolą, mamy tutaj rejestrator danych telemetrycznych od firmy MLX, światowego lidera w dziedzinie zbierania danych i technologii wyświetlaczy dla sportów motorowych i wyścigów.
Wszystkie te niepowtarzalne cechy sprawiają, że 695 biposto jest „najbardziej abarthowy ze wszystkich Abarthów”.
Styl: wysokiej klasy materiały i zastosowania techniczne oparte na doświadczeniu wyniesionym z wyścigów.
Zrównoważona „formuła” wymaga również zadbania o kwestię estetyki. Świadczą o tym niektóre elementy nadwozia – takie, jak przedni i tylny zderzak, boczne fartuchy, nadkola i spojler – których solidny wygląd podkreślają wstawki z włókna węglowego. Te szczególne rozwiązania estetyczne, wyprodukowane przez firmę Zender znaną z tworzenia wysokiej jakości komponentów estetycznych, zgodnie z wytycznymi Centrum Stylu Abartha, sprawiają, że „695 biposto” wyróżnia się już na pierwszy rzut oka.
Nadwozie charakteryzuje najnowszy kolor Szary Matt z efektem tekstury, jak gdyby samochód został stworzony z takiego samego materiału, co nawierzchnia drogi, a ponadto wygląd przedniej części maski, klamek oraz tylnej klapy i tylnej klamki podkreślają tytanowe wykończenia. Metal znany ze swojej wytrzymałości wyróżnia również kołpaki, śruby kół oraz pokrywkę wlewu wody, oleju i paliwa.
Maska posiada specyficzny design z dwiema wypukłościami inspirowanymi klasycznym modelem 124 Abarth i została wykonana z aluminium, w hołdzie starym samochodom oraz jako rozwiązanie techniczne w celu zmniejszenia masy samochodu.
Osłony lusterek i słupków wykonano z włókna węglowego, jak w najbardziej prestiżowych supersamochodach: jest to szczególny element wyposażenia stworzony we współpracy z wieloletnim partnerem, firmą Adler, światowym liderem w dziedzinie designu, obróbki, produkcji i handlowego wykorzystania wysokiej jakości tworzyw sztucznych przeznaczonych dla sektora motoryzacyjnego.
Włókno węglowe stanowi estetyczne połączenie pomiędzy zewnętrzną częścią nadwozia i wnętrzem, czego przykładem są wstawki na desce rozdzielczej, przednie i tylne panele płaskie, jak w wyścigowych samochodach, osłona tunelu centralnego i ręcznego hamulca wykonana z tego wysokiej klasy materiału.
Wybór wysokiej klasy materiałów oraz zastosowania techniczne oparte na doświadczeniu wyniesionym z wyścigów, obejmują sposób wykończenia przodu, gdzie mat typowy dla samochodów drogowych ustępuje miejsca aluminiowemu wykończeniu, które sprawia, że model „695 biposto” kojarzony jest zarówno z samochodami wyścigowymi, jak i supersamochodami z najwyższej półki. Ten sam metał wyróżnia pedał hamulca, sprzęgła i przyspieszenia oraz boczne podnóżki po stronie kierowcy i pasażera.
W środku wyścigowego ducha „695 biposto” odnajdziemy również w tylnym, tytanowym pałąku bezpieczeństwa firmy Poggipolini , słynącej z obróbki o niezwykle wysokiej precyzji oraz rozwiązań konstrukcyjnych i redukujących masę, w efekcie stosowania specjalnych stopów, przez co firma ta stała się punktem odniesienia w sektorze motoryzacyjnym, F1 i lotniczym.
Tylną kabinę – bez siedzeń – charakteryzuje wyłożenie materiałem technicznym, który, podobnie jak nadwozie, przypomina kolor i fakturę asfaltu. Siatka ochronna do zabezpieczenia bagażu oraz czteropunktowe pasy bezpieczeństwa są również przymocowane do pałąka bezpieczeństwa, w obydwóch przypadkach z nutką wyścigowego smaku, wyprodukowane przez firmę Sabelt, głównego producenta pasów bezpieczeństwa i siedzeń do samochodów wyścigowych we Włoszech i na świecie oraz marki odniesienia w sektorze odzieży technicznej i strojów sportowych używanych do wyścigów.
Znaczek Sabelt można znaleźć również na standardowych siedzeniach, są to: Abarth Corsa firmy Sabelt o konstrukcji z włókna węglowego, z tapicerką powstałą w wyniku połączenia elektrycznie zgrzewanej Alcantary i skóry w kolorze tytanu, w nowatorskich kolorach i wersjach wykończenia dla Abartha. Takie same kolory charakteryzują kierownicę. Na koniec, wygląd paneli przednich drzwi wzbogacają klamki i siatka na przybory , ostatecznie podkreślając wyścigowy charakter wnętrza.
Pakiety indywidualnych rozwiązań.
Abarth stworzył samochód, który wydawał się niemożliwy do wykonania. Dążąc do tego, co najważniejsze, firma odnalazła znakomite osiągi i styl. Podobnie, jak w roku 1964, kiedy wypuszczając na rynek model 695 Abarth umieścił w cenniku serię akcesoriów mających poprawić estetyczne i dynamiczne właściwości oraz bezpieczeństwo, dziś Abarth poszerza ofertę o trzy pakiety do indywidualizacji.
Pakiet „124 Speciale” łączy w sobie wszystkie „wytrzymałe i lekkie” materiały, jakie wyróżniają nadwozie tego samochodu: aluminiowa maska o specyficznym designie, tytanowe kołpaki, śruby kół i pokrywki wlewu wody, oleju i paliwa.
Dzięki pakietowi „Carbon” można nadać „695 biposto” wygląd super samochodu w wyższej kategorii: dodatek włókna węglowego na osłonach lusterek i słupków na zewnątrz oraz na desce rozdzielczej, panelach drzwi i lusterku wstecznym wewnątrz.
Dla tych, którzy wyścigi mają we krwi , Abarth przygotował pakiet „Pista”, który zawiera akcesoria wywodzące się bezpośrednio ze świata wyścigów, jak cyfrowy rejestrator danych i czteropunktowe pasy bezpieczeństwa dołączone do siedzeń o konstrukcji z włókna węglowego. Marzenie, aby każdego dnia móc czuć się, jak kierowca wyścigowy spełnia się również dzięki technicznemu wyposażeniu: kombinezon, buty, rękawice i kask prawdziwego kierowcy Abartha, z możliwością umieszczenia na nich swoich inicjałów.