Dopłaty do rowerów elektrycznych – kto może skorzystać i na jakich zasadach?

0

W obliczu rosnących kosztów życia, zatłoczonych ulic oraz potrzeby ograniczenia emisji spalin, rowery elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów i transportu publicznego. Ich cena jednak nadal pozostaje dla wielu osób barierą. W związku z tym coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu ogólnopolskiego programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Kto będzie mógł z niego skorzystać i jakie będą warunki wsparcia?

Na początku należy zaznaczyć, że temat dopłat do rowerów elektrycznych przewija się w debacie publicznej od kilku lat, ale dopiero w 2025 roku pojawiły się realne zapowiedzi jego wprowadzenia na szeroką skalę. Celem programu ma być zachęcenie mieszkańców, zwłaszcza dużych miast, do rezygnacji z aut w codziennych dojazdach na rzecz jednośladów z napędem elektrycznym. Rozwiązanie to wpisuje się w szerszy plan walki z emisją CO₂ i poprawy jakości powietrza.

Wstępne założenia przewidują, że dopłaty będą kierowane głównie do osób fizycznych – mieszkańców miast, ale również mieszkańców mniejszych miejscowości i gmin wiejskich, w których komunikacja publiczna jest niewystarczająca. Warunkiem skorzystania ze wsparcia ma być zakup nowego roweru elektrycznego w polskiej dystrybucji oraz spełnienie kryterium dochodowego lub zadeklarowanie, że pojazd będzie używany w celach codziennego transportu.

Kwota dopłaty nie została jeszcze ostatecznie ustalona, ale według wstępnych założeń może wynosić nawet kilka tysięcy złotych – np. do 3000 zł przy zakupie roweru o wartości nieprzekraczającej 9000 zł. W przypadku rowerów cargo przewidziane są wyższe progi. Dodatkowo możliwe będzie uzyskanie dopłaty także do zakupu wyposażenia, takiego jak kaski, zabezpieczenia antykradzieżowe czy dodatkowe baterie.

Aby otrzymać dopłatę, konieczne będzie złożenie wniosku przez internet – najprawdopodobniej za pośrednictwem systemu podobnego do tego, który obsługuje dopłaty do wymiany pieców czy program Mój Elektryk. Do wniosku będzie trzeba dołączyć fakturę zakupu, oświadczenie o wykorzystaniu pojazdu oraz – w niektórych przypadkach – potwierdzenie dochodów lub zameldowania w gminie uczestniczącej w programie.

Choć projekt dopłat wciąż jest w fazie organizacyjnej, już teraz budzi duże zainteresowanie. Eksperci zwracają uwagę, że skuteczne wdrożenie takiego programu mogłoby nie tylko odciążyć miasta z ruchu samochodowego, ale też zwiększyć udział ekologicznych środków transportu w codziennym przemieszczaniu się. To z kolei może przełożyć się na poprawę zdrowia publicznego, zmniejszenie emisji i rozwój infrastruktury rowerowej.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj