Czy można samodzielnie wymienić silniczek od wycieraczek

Tak, można samodzielnie wymienić silniczek od wycieraczek, pod warunkiem że masz podstawowe umiejętności mechaniczne, trochę wolnego czasu i odpowiednie narzędzia. W większości samochodów nie jest to zadanie bardzo trudne, ale może wymagać demontażu kilku elementów – przede wszystkim ramion wycieraczek, plastikowych osłon podszybia oraz samego mechanizmu z silnikiem.

Jak wygląda typowa procedura?

  1. Odłącz akumulator – to ważne dla bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli silnik wycieraczek znajduje się blisko modułów elektronicznych.
  2. Zdejmij ramiona wycieraczek – zwykle mocowane są nakrętką na wielowypustowej osi. Po jej odkręceniu trzeba lekko podważyć ramiona – czasem dość mocno trzymają się gniazda z powodu korozji i naprężeń. W razie trudności pomocny będzie specjalny ściągacz.
  3. Zdemontuj plastikowe osłony podszybia – są mocowane na klipsy, śruby lub zatrzaski. Należy je ostrożnie zdjąć, aby dostać się do mechanizmu wycieraczek.
  4. Odkręć cały mechanizm wycieraczek z silniczkiem – przeważnie przykręcony jest on do karoserii lub grodzi kilkoma śrubami. Trzeba również odłączyć wiązkę elektryczną.
  5. Rozdziel silniczek od mechanizmu – w zależności od konstrukcji może być przykręcony do metalowego cięgna lub przekładni mechanicznej. W niektórych autach silniczek jest zintegrowany z mechanizmem i trzeba wymieniać całość.
  6. Zamontuj nowy silniczek lub cały mechanizm, upewniając się, że został poprawnie osadzony i dokręcony. Podłącz wtyczkę zasilania i wykonaj test działania wycieraczek przed końcowym montażem, najlepiej z opuszczonymi ramionami, aby uniknąć uszkodzenia szyby w razie błędnego ustawienia pozycji wyjściowej.
  7. Zamontuj ponownie osłony i ramiona, upewniając się, że są ustawione w prawidłowym położeniu spoczynkowym.

Kiedy lepiej oddać to do warsztatu?

– Jeśli silniczek znajduje się głęboko w desce rozdzielczej (dotyczy np. tylnej wycieraczki w hatchbackach i kombi),
– gdy masz do czynienia z układem jednoramiennym z mechanizmem krzywkowym – bardziej skomplikowanym w ustawieniu,
– jeśli nie masz pewności co do właściwej pozycji zerowej ramion wycieraczek – ich złe ustawienie może prowadzić do uszkodzenia lakieru lub mechanizmu.

Tak, wymiana silniczka od wycieraczek jest możliwa do wykonania samodzielnie i w wielu przypadkach stosunkowo prosta. Wymaga jednak dokładności, cierpliwości i ostrożności przy zdejmowaniu osłon oraz ustawianiu ramion. Przed przystąpieniem do pracy warto zapoznać się z instrukcją serwisową danego modelu auta lub obejrzeć przykładowe filmy instruktażowe dla podobnego pojazdu. W autach starszych to wręcz jedno z klasycznych zadań typu „zrób to sam”.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: