W Polsce nie ma ustawowego ograniczenia wieku pojazdu, które zakazywałoby montażu instalacji LPG – teoretycznie można więc zainstalować gaz nawet w bardzo starym samochodzie. Jednak w praktyce istnieje kilka ważnych ograniczeń technicznych, formalnych i ekonomicznych, które sprawiają, że wiek auta ma znaczenie i może decydować o tym, czy montaż instalacji gazowej jest możliwy, opłacalny lub zgodny z przepisami.
Najważniejszym czynnikiem formalnym jest legalizacja zbiornika LPG, który po montażu musi być zatwierdzony przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT). To właśnie TDT określa, czy pojazd – niezależnie od wieku – może zostać dopuszczony do ruchu z instalacją LPG. Kluczowe jest tutaj spełnienie podstawowych warunków technicznych przez samochód: szczelny układ chłodzenia, sprawny układ wydechowy, brak poważnych wycieków i ogólna zgodność z przepisami bezpieczeństwa.
W przypadku bardzo starych samochodów – szczególnie tych z lat osiemdziesiątych i starszych – mogą pojawić się trudności z uzyskaniem homologacji sposobu montażu, jeśli producent nie przewidział tego typu modyfikacji, lub jeśli pojazd nie spełnia minimalnych wymagań technicznych (np. nie ma stabilnego układu chłodzenia, który umożliwiłby poprawne podgrzewanie gazu w reduktorze).
Technicznie, problemem w starszych autach może być również brak odpowiedniej przestrzeni na montaż podzespołów, przestarzała konstrukcja silnika lub niestabilna elektronika (albo jej całkowity brak), która uniemożliwia poprawne działanie nowoczesnej instalacji sekwencyjnej. Starsze jednostki z gaźnikiem wymagają stosowania prostszych systemów tzw. mieszalnikowych, które są dziś rzadko montowane i trudniejsze w regulacji.
Z punktu widzenia ekonomii, im starszy samochód, tym mniej opłacalna staje się inwestycja w LPG. Jeśli auto ma dużą wartość rynkową, intensywnie jeździ i jest w dobrym stanie technicznym – wiek nie ma większego znaczenia. Jeśli natomiast mamy do czynienia z pojazdem o bardzo niskiej wartości, dużym zużyciu elementów silnika lub perspektywą rychłego wycofania z eksploatacji, koszt instalacji LPG może przekroczyć wartość auta lub nigdy się nie zwrócić. Należy też pamiętać, że pojazdy zabytkowe (na żółtych tablicach) co do zasady nie mogą być modyfikowane, a montaż LPG mógłby skutkować utratą statusu pojazdu historycznego.
W praktyce większość warsztatów gazowych przyjmuje, że dolna granica wieku auta do montażu instalacji to około trzydzieści lat, ale tylko jeśli pojazd jest w naprawdę dobrym stanie technicznym. Z kolei nie ma górnej granicy – nawet nowoczesne, kilkuletnie auta można przerobić na gaz, o ile nie są to modele z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który wymaga specjalnych systemów i często podtrzymywania zasilania benzynowego.
Podsumowując, w świetle przepisów nie istnieje sztywne ograniczenie wiekowe dla montażu LPG, ale im starsze auto, tym większe znaczenie mają kwestie techniczne, formalne i ekonomiczne. Kluczem jest stan pojazdu, dostępność homologacji, możliwość uzyskania pozytywnego badania technicznego oraz realna opłacalność inwestycji.