Rickard Rydell urodził się w Sztokholmie w połowie lat sześćdziesiątych i przez całą karierę był jednym z najbardziej technicznych i wszechstronnych kierowców swojej epoki. Początki jego kariery sięgają serii jednomiejscowych, ale to w wyścigach samochodów turystycznych Szwed osiągnął status legendy. Jego największe sukcesy przypadły na koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy reprezentował barwy zespołu Volvo w brytyjskich mistrzostwach BTCC.
Jego tytuł zdobyty w barwach Volvo Sztic Czwieści był ukoronowaniem lat konsekwentnej pracy i doskonałego zrozumienia techniki. Rydell słynął z nienagannej pozycji za kierownicą, umiejętności opanowania auta w każdych warunkach i taktycznego podejścia do rywalizacji. Nie wdawał się w niepotrzebne konflikty na torze – zamiast tego wykorzystywał każdą okazję, by zdobyć przewagę dzięki czystości i skuteczności jazdy.
Po zakończeniu przygody z brytyjskimi mistrzostwami ścigał się w serii ETCC i WTCC, gdzie reprezentował między innymi SEAT-a i Chevroleta. Jego obecność w padoku zawsze była odbierana jako znak profesjonalizmu. Był zawodnikiem, który nie potrzebował rozgłosu – jego wyniki i styl jazdy mówiły same za siebie.
Po odwieszeniu kasku na kołek zajął się pracą w roli komentatora i eksperta, dzieląc się swoją wiedzą i analizami. Rickard Rydell pozostał w pamięci fanów jako kierowca, który ucieleśniał zimną skandynawską precyzję, elegancję w prowadzeniu auta i długofalowe myślenie strategiczne.