Czy przy wymianie głowicy trzeba robić rozrząd?

Wymiana głowicy silnika to jedna z najbardziej zaawansowanych operacji serwisowych, wymagająca precyzji, doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Wielu właścicieli samochodów oraz mechaników zastanawia się, czy przy tej czynności konieczna jest również wymiana lub ponowne ustawienie rozrządu. Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa dla trwałości i bezpieczeństwa pracy jednostki napędowej.

Podczas zdejmowania głowicy silnika niezbędne jest zdemontowanie elementów układu rozrządu – paska, łańcucha, rolek, napinaczy oraz kół zębatych wałków rozrządu. Bez tego nie ma możliwości odkręcenia głowicy i uzyskania dostępu do zaworów, tłoków czy komory spalania. Po ponownym zamontowaniu głowicy układ rozrządu musi zostać precyzyjnie ustawiony według znaków fabrycznych lub przy użyciu specjalnych blokad.

W praktyce oznacza to, że każda wymiana głowicy wymaga ponownego ustawienia rozrządu. Nawet niewielkie przesunięcie faz rozrządu może prowadzić do poważnych problemów z synchronizacją, spadku mocy, nierównej pracy silnika, a w skrajnych przypadkach – do kolizji tłoków z zaworami i poważnych uszkodzeń jednostki napędowej.

Warto również rozważyć wymianę paska lub łańcucha rozrządu oraz wszystkich elementów towarzyszących (rolek, napinaczy, uszczelniaczy) podczas tak zaawansowanego serwisu. Skoro i tak układ rozrządu jest już zdemontowany, wymiana tych części pozwala uniknąć dodatkowych kosztów i pracy w przyszłości, a także minimalizuje ryzyko awarii po zakończonym remoncie.

W nowoczesnych silnikach wyposażonych w systemy zmiennych faz rozrządu, po wymianie głowicy i ponownym montażu rozrządu często konieczna jest także adaptacja elektroniczna, czyli skasowanie błędów w sterowniku silnika i przeprowadzenie procedury adaptacyjnej.

Podsumowując, przy wymianie głowicy zawsze należy ustawić rozrząd od nowa, a najlepiej wymienić także wszystkie elementy eksploatacyjne tego układu. To gwarancja prawidłowej pracy silnika, bezpieczeństwa i długowieczności jednostki napędowej.