Jak działa silnik czterosuwowy?

Silnik czterosuwowy to najpopularniejszy typ silnika spalinowego stosowany we współczesnych samochodach osobowych, motocyklach i wielu innych pojazdach. Jego nazwa pochodzi od czterech podstawowych suwów, czyli etapów pracy tłoka w cylindrze, które składają się na jeden pełny cykl pracy silnika. Jak działa silnik czterosuwowy i na czym polega jego przewaga nad innymi konstrukcjami?

Pierwszym suwem jest suw ssania. Podczas ruchu tłoka w dół, zawór dolotowy otwiera się, a do cylindra zasysana jest mieszanka paliwowo-powietrzna (w silnikach benzynowych) lub samo powietrze (w silnikach wysokoprężnych). Zawór wydechowy pozostaje zamknięty, a tłok osiąga dolne martwe położenie.

Drugi suw to suw sprężania. Oba zawory są zamknięte, a tłok porusza się w górę, sprężając mieszankę lub powietrze. Wysokie ciśnienie i temperatura w końcowej fazie tego suwu umożliwiają efektywne spalanie paliwa.

Trzeci suw to suw pracy (spalania). W silnikach benzynowych następuje zapłon mieszanki przez iskrę ze świecy zapłonowej, a w silnikach diesla – poprzez samoczynny zapłon paliwa w wyniku wysokiego ciśnienia. Gwałtowny wzrost ciśnienia wypycha tłok w dół, przekazując energię na wał korbowy.

Czwarty suw to suw wydechu. Tłok porusza się w górę, otwiera się zawór wydechowy i spaliny są usuwane z cylindra do układu wydechowego. Po zamknięciu zaworu wydechowego cykl rozpoczyna się od nowa.

Silnik czterosuwowy cechuje się wysoką sprawnością, umiarkowanym zużyciem paliwa i niską emisją spalin w porównaniu do silników dwusuwowych. Jest bardziej trwały, cichszy i łatwiejszy w serwisowaniu. Dzięki oddzieleniu suwów ssania, sprężania, pracy i wydechu, możliwe jest precyzyjne sterowanie procesem spalania i efektywne wykorzystanie energii paliwa.

Podsumowując, silnik czterosuwowy działa w oparciu o cztery suwy: ssania, sprężania, pracy i wydechu. To uniwersalna i sprawdzona konstrukcja, która dominuje we współczesnej motoryzacji ze względu na swoją wydajność, trwałość i ekologię.