Uszkodzona uszczelka pod głowicą to jedna z najpoważniejszych usterek, jakie mogą dotknąć silnik spalinowy. Wielu kierowców, z różnych powodów, decyduje się na dalszą jazdę mimo wykrycia tej awarii – czy to z powodu braku czasu, środków na naprawę, czy nadziei, że problem „sam się rozwiąże”. Niestety, jazda z uszkodzoną uszczelką głowicy niesie za sobą poważne ryzyko dla silnika i może prowadzić do jego całkowitego zniszczenia.
Uszczelka pod głowicą odpowiada za szczelność między blokiem silnika a głowicą, oddzielając kanały olejowe, płyn chłodniczy i komory spalania. Jej uszkodzenie powoduje przenikanie płynu chłodniczego do cylindrów lub oleju, a także przedostawanie się spalin do układu chłodzenia. W efekcie dochodzi do utraty kompresji, przegrzewania silnika, powstawania białego dymu z wydechu, a także do powstawania białej mazi pod korkiem oleju.
Jazda z uszkodzoną uszczelką głowicy prowadzi do szybkiego zużycia oleju i płynu chłodniczego, co skutkuje przegrzewaniem silnika i ryzykiem zatarcia. Dodatkowo, spaliny przedostające się do układu chłodzenia powodują wzrost ciśnienia, mogąc uszkodzić chłodnicę, przewody czy zbiornik wyrównawczy. W skrajnych przypadkach może dojść do wypaczenia głowicy, pęknięcia bloku silnika, a nawet całkowitego zatarcia jednostki napędowej.
Podsumowując, jazda z uszkodzoną uszczelką głowicy jest bardzo ryzykowna i nigdy nie powinna być traktowana jako rozwiązanie długoterminowe. Każde podejrzenie tej usterki wymaga natychmiastowej diagnostyki i naprawy, aby uniknąć kosztownych i nieodwracalnych uszkodzeń silnika.