Jakie są skutki jazdy z wyrobionymi panewkami?

Panewki to łożyska ślizgowe, które odpowiadają za prawidłowe łożyskowanie wału korbowego i korbowodów w silniku spalinowym. Ich zużycie jest naturalnym procesem eksploatacyjnym, jednak jazda z wyrobionymi panewkami niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje dla jednostki napędowej. Jakie są skutki ignorowania objawów zużycia panewek?

Najpoważniejszym skutkiem jazdy z wyrobionymi panewkami jest ryzyko zatarcia silnika. Zużyte panewki powodują powiększenie luzów w układzie korbowo-tłokowym, co prowadzi do spadku ciśnienia oleju. Olej nie dociera w wystarczającej ilości do wszystkich elementów, przez co dochodzi do wzrostu tarcia, nagrzewania i w końcu zatarcia wału korbowego lub korbowodów.

Kolejnym skutkiem są metaliczne stuki i drgania, które mogą prowadzić do pęknięcia wału korbowego, uszkodzenia tłoków, korbowodów, a nawet całkowitej destrukcji bloku silnika. W zaawansowanym stadium zużycia panewki mogą się obrócić, blokując przepływ oleju i powodując natychmiastową awarię silnika.

Długotrwała jazda z wyrobionymi panewkami prowadzi także do zanieczyszczenia oleju opiłkami metalu, co przyspiesza zużycie innych elementów silnika – w tym pierścieni tłokowych, wałków rozrządu czy turbosprężarki.

Podsumowując, skutki jazdy z wyrobionymi panewkami to: spadek ciśnienia oleju, stuki i drgania, ryzyko zatarcia, pęknięcie wału korbowego, uszkodzenie tłoków i korbowodów oraz zanieczyszczenie oleju. Każdy z tych objawów wymaga natychmiastowej reakcji i naprawy, aby uniknąć kosztownego remontu lub wymiany silnika.