Co oznacza zapach spalonego płynu chłodniczego?

Zapach spalonego płynu chłodniczego to sygnał, którego nie wolno lekceważyć. Płyn chłodniczy, zwany także płynem do chłodnic lub glikolem, ma charakterystyczny, słodkawy zapach, który staje się szczególnie wyczuwalny, gdy dostanie się na gorące elementy silnika lub układu wydechowego. Najczęściej przyczyną pojawienia się tego zapachu jest wyciek płynu chłodniczego – z chłodnicy, przewodów, pompy wodnej, nagrzewnicy lub uszczelki pod głowicą.

W przypadku wycieku płynu na gorący silnik lub kolektor wydechowy, płyn natychmiast paruje i ulega częściowemu spaleniu, co powoduje intensywny, słodkawy zapach oraz widoczne opary. Często towarzyszą temu plamy pod samochodem, spadek poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym oraz przegrzewanie silnika.

Bardziej niebezpieczną przyczyną zapachu spalonego płynu chłodniczego jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub pęknięcie głowicy. W takiej sytuacji płyn chłodniczy przedostaje się do komory spalania, gdzie jest spalany razem z mieszanką paliwowo-powietrzną. Objawami są biały dym z wydechu, ubytek płynu chłodniczego, przegrzewanie silnika oraz charakterystyczna biała maź pod korkiem oleju.

Zapach spalonego płynu chłodniczego może także pojawić się w kabinie pojazdu, co zwykle wskazuje na nieszczelność nagrzewnicy lub przewodów prowadzących do niej. W takiej sytuacji często pojawia się również parowanie szyb i wilgoć w kabinie.

Podsumowując, zapach spalonego płynu chłodniczego to sygnał wycieku lub poważnej awarii układu chłodzenia. Wymaga natychmiastowej diagnostyki i naprawy, aby uniknąć przegrzania i poważnych uszkodzeń silnika.