Instalacja gazowa LPG w samochodzie to rozwiązanie, które pozwala znacząco obniżyć koszty eksploatacji, jednak niesie ze sobą także pewne wymagania serwisowe. Wielu kierowców zastanawia się, czy silnik zasilany gazem wymaga częstszych regulacji niż jednostka pracująca wyłącznie na benzynie. Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników, w tym konstrukcji silnika, rodzaju instalacji gazowej oraz jakości montażu i eksploatacji.
Podstawową różnicą między spalaniem benzyny a LPG jest wyższa temperatura spalania gazu. Powoduje to większe obciążenie termiczne zaworów i gniazd zaworowych, a w niektórych silnikach – także głowicy. W starszych jednostkach, które nie były fabrycznie przystosowane do LPG, może to skutkować szybszym zużyciem gniazd zaworowych i koniecznością częstszej regulacji luzów zaworowych. Objawem zbyt dużych luzów są charakterystyczne stuki zaworowe, spadek mocy, nierówna praca silnika oraz trudności z rozruchem.
W nowoczesnych silnikach z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych (tzw. popychacze hydrauliczne), konieczność regulacji luzów praktycznie nie występuje – układ samoczynnie dostosowuje się do zużycia. Jednak nawet tu, przy intensywnej eksploatacji na LPG, zaleca się regularną kontrolę stanu zaworów i gniazd podczas większych przeglądów.
Ważnym aspektem eksploatacji silnika na LPG jest regularna kontrola i serwis samej instalacji gazowej. Zaleca się okresową regulację składu mieszanki gazowo-powietrznej, sprawdzenie szczelności, czyszczenie filtrów oraz kontrolę stanu wtryskiwaczy gazowych. Niewłaściwie wyregulowana instalacja może prowadzić do zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszanki, co przyspiesza zużycie silnika i zwiększa ryzyko awarii.
Podsumowując, silnik po LPG może wymagać częstszych regulacji, zwłaszcza luzów zaworowych w jednostkach bez hydraulicznej kompensacji. Kluczowe jest także regularne serwisowanie instalacji gazowej i kontrola stanu zaworów oraz gniazd. Dzięki temu eksploatacja na LPG będzie bezpieczna i ekonomiczna, a silnik zachowa trwałość zbliżoną do pracy na benzynie.