Nadmierne zużycie oleju silnikowego to problem, który budzi niepokój wielu kierowców. Wzrost konsumpcji oleju może być sygnałem poważnego zużycia jednostki napędowej, ale nie zawsze oznacza konieczność natychmiastowej wymiany silnika. Decyzja o remoncie lub wymianie zależy od przyczyny, skali problemu oraz ogólnego stanu technicznego pojazdu.
Najczęstszymi przyczynami nadmiernego zużycia oleju są zużyte pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworowe, prowadnice zaworowe, nieszczelności w układzie smarowania oraz wycieki z uszczelniaczy wału korbowego czy miski olejowej. W silnikach z turbosprężarką dodatkowym źródłem zużycia oleju mogą być nieszczelności w układzie turbo. Objawami są niebieski dym z wydechu, konieczność częstego dolewania oleju, spadek kompresji i nierówna praca silnika.
Warto pamiętać, że każdy silnik zużywa pewną ilość oleju – producenci dopuszczają zużycie nawet do 1 litra na 1000 km w niektórych jednostkach, zwłaszcza o dużej mocy lub z wysokim przebiegiem. Jeśli jednak zużycie przekracza normy, a dodatkowo pojawiają się inne objawy zużycia (dymienie, spadek mocy, stuki, wycieki), konieczna jest szczegółowa diagnostyka.
W wielu przypadkach nadmierne zużycie oleju można ograniczyć poprzez wymianę uszczelniaczy, pierścieni tłokowych, naprawę wycieków czy regenerację turbosprężarki. Dopiero gdy silnik wykazuje zaawansowane objawy zużycia – bardzo niską kompresję, metaliczne stuki, opiłki w oleju, brak reakcji na naprawy – wymiana lub kapitalny remont staje się uzasadniona ekonomicznie.
Podsumowując, nadmierne zużycie oleju nie zawsze jest powodem do wymiany silnika. Warto najpierw przeprowadzić szczegółową diagnostykę, naprawić usterki i ocenić ogólny stan jednostki. Dopiero w przypadku braku efektów napraw lub zaawansowanego zużycia należy rozważyć wymianę lub remont silnika.