Jakie są przyczyny zapowietrzenia układu chłodzenia?

Zapowietrzenie układu chłodzenia to jeden z najczęstszych problemów prowadzących do przegrzewania silnika i poważnych awarii jednostki napędowej. Układ chłodzenia, aby działał poprawnie, musi być całkowicie wypełniony płynem chłodniczym, bez obecności powietrza. Obecność pęcherzyków powietrza zakłóca cyrkulację cieczy, prowadzi do miejscowego przegrzewania i może skutkować uszkodzeniem głowicy, uszczelki pod głowicą, a nawet zatarciem silnika.

Najczęstszą przyczyną zapowietrzenia układu chłodzenia jest nieprawidłowa wymiana płynu chłodniczego lub jego uzupełnianie. Jeśli podczas dolewania płynu nie zostanie on uzupełniony powoli i zgodnie z procedurą, powietrze może zostać uwięzione w przewodach, chłodnicy lub nagrzewnicy. Kolejnym powodem są wycieki płynu chłodniczego – przez nieszczelności w przewodach, chłodnicy, pompie wody, uszczelce pod głowicą lub korku zbiornika wyrównawczego do układu dostaje się powietrze, które zaburza prawidłowy obieg cieczy chłodzącej.

Do zapowietrzenia układu chłodzenia może dojść także w wyniku awarii pompy wody, uszkodzenia termostatu, nieszczelności nagrzewnicy lub nieprawidłowego działania korka zbiornika wyrównawczego. Wszelkie nieszczelności, nawet drobne, sprzyjają zasysaniu powietrza podczas stygnięcia silnika i obniżania się ciśnienia w układzie.

Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia to przede wszystkim przegrzewanie silnika, brak ogrzewania w kabinie, bulgotanie w zbiorniku wyrównawczym, wahania poziomu płynu chłodniczego, wycieki, drgania silnika oraz niepokojące dźwięki z okolic jednostki napędowej. Zignorowanie tych symptomów może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii, dlatego każdy wyciek lub problem z temperaturą należy traktować poważnie.

Podsumowując, główne przyczyny zapowietrzenia układu chłodzenia to: nieprawidłowa wymiana lub dolewanie płynu, wycieki z układu, awarie pompy wody, termostatu, nagrzewnicy, korka zbiornika wyrównawczego oraz wszelkie nieszczelności. Regularna kontrola poziomu płynu, szczelności układu i prawidłowe odpowietrzanie po każdej ingerencji to podstawa bezawaryjnej pracy silnika.