Jakie mogą być skutki zalania silnika wodą?

Zalanie silnika wodą to poważny problem, który może prowadzić do rozległych uszkodzeń mechanicznych i elektrycznych. Do zalania dochodzi najczęściej podczas jazdy przez głęboką wodę, w wyniku powodzi lub intensywnych opadów, gdy woda dostaje się do układu dolotowego, komory spalania lub elementów elektronicznych.

Najgroźniejsze skutki zalania silnika
– Zassanie wody do komory spalania powoduje tzw. hydrolock, czyli zablokowanie tłoków przez niesprężliwą wodę. Skutkuje to wyginaniem korbowodów, pęknięciem tłoków, uszkodzeniem głowicy lub nawet całkowitym zniszczeniem silnika.
– Uszkodzenie układu korbowo-tłokowego, rozrządu oraz wału korbowego.
– Zalanie elementów elektrycznych i elektronicznych, takich jak alternator, komputer sterujący czy czujniki, co może prowadzić do ich trwałego uszkodzenia.
– Korozja metalowych części, zarówno w silniku, jak i w innych podzespołach pojazdu.
– Problemy z układem wydechowym, jeśli woda dostanie się do tłumika i katalizatora.
– Trwałe uszkodzenie skrzyni biegów w przypadku dostania się wody przez odpowietrznik.

Objawy zalania silnika
Po zalaniu silnik może nie dać się uruchomić, pracować nierówno, wydawać metaliczne dźwięki lub całkowicie odmówić posłuszeństwa. Często pojawiają się błędy systemów elektronicznych, a z układu wydechowego wydobywa się para wodna.

Co robić po zalaniu silnika?
Nie należy próbować uruchamiać silnika, jeśli istnieje podejrzenie, że dostała się do niego woda. Każda próba odpalenia może tylko pogorszyć sytuację. Konieczne jest osuszenie i dokładna diagnostyka wszystkich podzespołów przez specjalistę.

Podsumowanie
Zalanie silnika wodą to jedna z najpoważniejszych awarii, która może skutkować koniecznością kosztownego remontu lub nawet wymiany jednostki napędowej. W przypadku wjazdu w głęboką wodę lub powodzi należy zachować szczególną ostrożność i niezwłocznie skonsultować się z serwisem w razie podejrzenia zalania.