Najczęstsze przyczyny stukania na biegu jałowym:
– Zużyte lub uszkodzone panewki wału korbowego – powodują głośne, metaliczne stuki, które mogą nasilać się wraz ze wzrostem obrotów, ale często są najbardziej słyszalne właśnie na biegu jałowym.
– Awaria popychaczy hydraulicznych – objawia się łagodnym stukaniem, które początkowo występuje tylko na biegu jałowym lub tuż po uruchomieniu silnika, a następnie może się nasilać.
– Uszkodzone tuleje prowadzące w skrzyni biegów lub sprzęgle – stukot może być słyszalny na luzie i znikać po wciśnięciu pedału sprzęgła.
– Luz lub zużycie w układzie rozrządu lub zaworowym.
– Luźne elementy osprzętu silnika, np. alternator, pompa wspomagania, napinacze pasków.
– Niewłaściwe ustawienie zaworów lub zużycie elementów układu zaworowego.
– Zbyt niskie ciśnienie oleju lub jego niewłaściwa lepkość, co prowadzi do niedostatecznego smarowania.
Warto pamiętać, że stukot na biegu jałowym nie zawsze oznacza poważną awarię, ale nigdy nie powinien być bagatelizowany. Szybka diagnostyka pozwala ustalić źródło problemu i podjąć odpowiednie działania naprawcze, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń silnika lub skrzyni biegów.