Dlaczego silnik ma nierówne obroty?

Nierówna praca silnika, objawiająca się niestabilnymi obrotami, szarpaniem czy chwilowym zatrzymywaniem, to problem, z którym spotkał się niemal każdy kierowca. Najczęściej pojawia się na biegu jałowym, ale może również występować podczas jazdy.

Najczęstsze przyczyny nierównych obrotów to:

– Zapchane filtry paliwa i powietrza – ograniczają dopływ paliwa lub powietrza do silnika, co skutkuje niestabilną pracą jednostki napędowej.
– Problemy z układem zapłonowym – zużyte świece, przewody, cewki lub aparat zapłonowy powodują przerwy w zapłonie i nierówne obroty.
– Uszkodzone wtryskiwacze – nie podają równomiernie paliwa do cylindrów, co skutkuje nieregularną pracą silnika.
– Awaria przepustnicy lub silnika krokowego – elementy te odpowiadają za utrzymanie właściwych obrotów biegu jałowego. Ich uszkodzenie powoduje wahania obrotów.
– Problemy z czujnikami (np. czujnik położenia wału korbowego, wałka rozrządu, sondy lambda) – błędne sygnały do komputera sterującego skutkują nieprawidłową pracą silnika.
– Nieszczelności w układzie dolotowym – fałszywe powietrze dostające się do silnika zakłóca pracę jednostki.

Aby zdiagnozować przyczynę nierównych obrotów, warto wykonać komputerową diagnostykę silnika i sprawdzić stan podstawowych elementów eksploatacyjnych. Regularna wymiana filtrów i świec oraz kontrola układu dolotowego pozwala uniknąć tego typu problemów.