Dlaczego silnik pracuje głośno na zimno?

Głośna praca silnika na zimno to zjawisko, które często niepokoi kierowców, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Najczęściej objawia się podwyższonym poziomem hałasu, stukami lub „klepaniem” tuż po uruchomieniu, które zanikają po rozgrzaniu jednostki.

Najczęstsze przyczyny głośnej pracy silnika na zimno to:

– Gęsty, zimny olej silnikowy – po nocy olej spływa do miski olejowej i zanim zostanie rozprowadzony po silniku, elementy pracują „na sucho”, co powoduje hałas.
– Zużyte hydrauliczne popychacze zaworowe – po dłuższym postoju mogą wydawać charakterystyczne dźwięki, które ustępują po rozgrzaniu.
– Zużyte pierścienie tłokowe lub panewki – powodują stuki, które są bardziej słyszalne na zimnym silniku.
– Niewłaściwy luz zaworowy – zbyt duże luzy powodują stukotanie zaworów.
– Problemy z rozrządem – luźny łańcuch lub pasek rozrządu może hałasować na zimno.
– Nieszczelności w układzie wydechowym – na zimno metalowe elementy są skurczone, co może powodować nieszczelności i hałas.

Jeśli hałas ustępuje po rozgrzaniu silnika, zwykle nie jest to powód do niepokoju. Jednak utrzymujące się dźwięki mogą świadczyć o poważniejszej usterce, którą warto skonsultować z mechanikiem.