Najczęstsze przyczyny głośnej pracy silnika na zimno to:
– Gęsty, zimny olej silnikowy – po nocy olej spływa do miski olejowej i zanim zostanie rozprowadzony po silniku, elementy pracują „na sucho”, co powoduje hałas.
– Zużyte hydrauliczne popychacze zaworowe – po dłuższym postoju mogą wydawać charakterystyczne dźwięki, które ustępują po rozgrzaniu.
– Zużyte pierścienie tłokowe lub panewki – powodują stuki, które są bardziej słyszalne na zimnym silniku.
– Niewłaściwy luz zaworowy – zbyt duże luzy powodują stukotanie zaworów.
– Problemy z rozrządem – luźny łańcuch lub pasek rozrządu może hałasować na zimno.
– Nieszczelności w układzie wydechowym – na zimno metalowe elementy są skurczone, co może powodować nieszczelności i hałas.
Jeśli hałas ustępuje po rozgrzaniu silnika, zwykle nie jest to powód do niepokoju. Jednak utrzymujące się dźwięki mogą świadczyć o poważniejszej usterce, którą warto skonsultować z mechanikiem.