Dlaczego silnik się dławi przy dodawaniu gazu?

Dławienie się silnika przy dodawaniu gazu to problem, który może mieć wiele przyczyn zarówno w samochodach benzynowych, jak i dieslach. Najczęściej jest to efekt nieprawidłowej pracy układu zasilania paliwem lub powietrzem. Do głównych przyczyn należy zaliczyć zanieczyszczony filtr powietrza, który ogranicza dopływ powietrza do silnika, co skutkuje nieprawidłową mieszanką paliwowo-powietrzną. Kolejnym powodem może być zapchany filtr paliwa lub uszkodzona pompa paliwa, przez co silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości paliwa podczas gwałtownego przyspieszania. Dławienie może być także wynikiem awarii przepustnicy, czujnika przepływu powietrza (MAF), czujnika położenia przepustnicy lub uszkodzonych wtryskiwaczy. W samochodach z instalacją LPG problemem może być nieprawidłowa kalibracja instalacji lub zużyte wtryskiwacze gazowe. Często dławienie pojawia się również w przypadku nieszczelności w układzie dolotowym, przez co do silnika dostaje się tzw. fałszywe powietrze. Objawy te mogą być także skutkiem awarii układu zapłonowego – zużyte świece, przewody lub cewki powodują przerwy w zapłonie, co prowadzi do dławienia. Regularna diagnostyka i serwisowanie pojazdu pozwala szybko zidentyfikować i usunąć przyczynę dławienia silnika.