Tryb awaryjny, zwany również trybem awaryjnym silnika lub „limp mode”, to funkcja ochronna stosowana w nowoczesnych samochodach. Gdy komputer sterujący wykryje poważną usterkę, ogranicza moc silnika i niektóre funkcje pojazdu, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. Najczęstsze przyczyny wejścia w tryb awaryjny to awarie czujników (np. przepływomierza, czujnika położenia wału, sondy lambda), problemy z układem wtryskowym, turbosprężarką, EGR lub DPF. Tryb awaryjny może być też skutkiem błędów w komunikacji między sterownikami, niskiego ciśnienia oleju lub przegrzania silnika. Objawami są ograniczona moc, brak możliwości przekroczenia określonej prędkości, świecące kontrolki na desce rozdzielczej oraz komunikaty o błędach. W przypadku wejścia auta w tryb awaryjny należy jak najszybciej wykonać diagnostykę komputerową i usunąć przyczynę problemu, by uniknąć poważniejszych uszkodzeń.