Długi czas kręcenia rozrusznika przed uruchomieniem silnika to problem, który może mieć wiele przyczyn. Najczęściej winny jest słaby lub rozładowany akumulator, który nie dostarcza wystarczającej ilości prądu do rozrusznika i układu zapłonowego. Kolejną przyczyną może być zużyty rozrusznik, który obraca wałem korbowym zbyt wolno, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna nie zapala się od razu. W układzie paliwowym problemem bywa zapowietrzenie, nieszczelność przewodów, zapchany filtr paliwa lub uszkodzona pompa paliwa, co utrudnia dostarczenie odpowiedniej ilości paliwa do silnika. W nowoczesnych autach przyczyną mogą być błędy czujników, np. temperatury silnika, położenia wału czy przepływomierza. Czasem winne jest paliwo niskiej jakości lub zanieczyszczenia w układzie dolotowym. Regularna konserwacja i diagnostyka pozwalają szybko wykryć i usunąć przyczynę problemu z rozruchem.