Obecność oleju w układzie dolotowym nie zawsze oznacza zużyty silnik, ale jest sygnałem, że warto przyjrzeć się kondycji jednostki napędowej. Najczęściej niewielka ilość oleju w dolocie pochodzi z odmy, czyli układu odpowietrzania skrzyni korbowej, który odprowadza pary oleju do dolotu. W silnikach z turbosprężarką olej może przedostawać się przez nieszczelne uszczelnienia turbo. Jeśli ilość oleju jest niewielka i nie towarzyszą temu inne objawy (dymienie, spadek mocy, zwiększone zużycie oleju), nie ma powodów do niepokoju. Jednak duża ilość oleju w dolocie, połączona z dymieniem na niebiesko, spadkiem kompresji i wzrostem zużycia oleju, może świadczyć o zużyciu pierścieni tłokowych, uszczelniaczy zaworowych lub poważnej awarii turbosprężarki. Warto regularnie kontrolować stan dolotu, wymieniać filtry i olej oraz reagować na wszelkie niepokojące objawy, by uniknąć kosztownych napraw.