Charakterystyka stuków tłoka
Stuki tłoka, zwane potocznie „pukaniem tłoków”, to metaliczne, głuche dźwięki dochodzące z dolnej części silnika. Najczęściej pojawiają się podczas zimnego rozruchu i zanikają po rozgrzaniu jednostki. Wynikają z nadmiernego luzu pomiędzy tłokiem a gładzią cylindra, co powoduje uderzanie tłoka o ścianki cylindra podczas zmiany kierunku ruchu. Dźwięki te są rytmiczne, zsynchronizowane z obrotami silnika i nasilają się przy zwiększaniu obciążenia lub gwałtownym przyspieszaniu. W zaawansowanym stadium mogą być słyszalne także na ciepłym silniku, szczególnie na biegu jałowym.
Charakterystyka stuków zaworów
Stuki zaworów to wyraźne, metaliczne dźwięki pochodzące z górnej części silnika, czyli z okolic głowicy. Najczęściej są efektem zbyt dużego luzu zaworowego, zużycia popychaczy hydraulicznych lub uszkodzenia elementów rozrządu. Stuki zaworów są bardziej „ostre” i „sucho” brzmiące niż stuki tłoka. Zwykle są słyszalne zarówno na zimnym, jak i ciepłym silniku, a ich natężenie nie zmienia się znacząco wraz ze wzrostem obrotów. Często nasilają się przy niskich obrotach i ustępują przy wyższych.
Jak rozróżnić źródło dźwięku?