Czy uszkodzony pierścień olejowy wpływa na ciśnienie kompresji?

Pierścień olejowy to jeden z trzech podstawowych pierścieni tłokowych, którego głównym zadaniem jest zgarnianie nadmiaru oleju ze ścianek cylindra i zapobieganie przedostawaniu się oleju do komory spalania. Wielu kierowców zastanawia się, czy jego uszkodzenie może wpływać na ciśnienie kompresji w cylindrze. Uszkodzony pierścień olejowy najczęściej objawia się zwiększonym zużyciem oleju, dymieniem z wydechu (zwykle niebieskim) oraz powstawaniem nagaru na świecach zapłonowych i w komorze spalania. Jego główną funkcją nie jest jednak uszczelnianie komory spalania, lecz kontrola ilości oleju na ściankach cylindra. Za szczelność komory odpowiadają przede wszystkim pierścienie kompresyjne. Mimo to, w przypadku poważnego uszkodzenia pierścienia olejowego, np. jego pęknięcia, zatarcia lub zapieczenia, może dojść do pogorszenia szczelności całego układu pierścieni. W takiej sytuacji do komory spalania przedostaje się nie tylko olej, ale także gazy spalinowe mogą uciekać do skrzyni korbowej, co skutkuje spadkiem ciśnienia kompresji. W praktyce, jeśli uszkodzony jest wyłącznie pierścień olejowy, spadek kompresji nie jest tak wyraźny jak w przypadku uszkodzenia pierścieni kompresyjnych. Jednak długotrwała jazda z niesprawnym pierścieniem olejowym prowadzi do powstawania nagaru, zacierania się pierścieni i w efekcie do pogorszenia szczelności całego układu tłokowego. Objawami spadku kompresji spowodowanego uszkodzeniem pierścienia olejowego są: trudności z rozruchem, spadek mocy, nierówna praca silnika, zwiększone zużycie oleju oraz dymienie z wydechu. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitej utraty kompresji w danym cylindrze. Podsumowując, uszkodzony pierścień olejowy może pośrednio wpływać na ciśnienie kompresji, zwłaszcza jeśli towarzyszy temu zużycie lub zatarcie pozostałych pierścieni. Regularna kontrola stanu pierścieni i szybka naprawa są kluczowe dla zachowania sprawności i trwałości silnika.