Co może powodować cofanie się płynu do zbiornika?

Cofanie się płynu chłodniczego do zbiornika wyrównawczego jest zjawiskiem, które często budzi niepokój u kierowców i mechaników. W prawidłowo działającym układzie chłodzenia ciecz krąży zgodnie z kierunkiem ustalonym przez konstrukcję obiegu – od silnika przez chłodnicę, a następnie z powrotem. Zbiornik wyrównawczy pełni funkcję bufora ciśnienia i przestrzeni dla nadmiaru płynu, ale nie powinien stać się miejscem, do którego ciecz z układu wraca pod wpływem niekontrolowanego cofania. Gdy do tak…

Jedną z głównych przyczyn takiego zjawiska może być uszkodzenie uszczelki pod głowicą. W przypadku jej przedmuchu do kanału chłodzenia gazy spalinowe przedostają się do płynu chłodniczego i powodują gwałtowny wzrost ciśnienia. To z kolei skutkuje wypychaniem cieczy z układu chłodzenia do zbiornika wyrównawczego. Zjawisku temu może towarzyszyć bulgotanie, obecność pęcherzyków powietrza w zbiorniku lub charakterystyczny zapach spalin.

Innym powodem cofania się płynu może być niesprawny korek ciśnieniowy zbiornika wyrównawczego bądź chłodnicy. Korek ten reguluje dopuszczalne ciśnienie w układzie i pozwala na ewentualne odprowadzenie nadmiaru płynu. Gdy jego zawór przestaje działać prawidłowo, może dopuścić do zbyt łatwego cofnięcia cieczy, nawet przy normalnej pracy silnika. W takiej sytuacji dochodzi do przepełniania zbiornika, a czasem także do wycieku.

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia zapowietrzenia układu. Gdy w przewodach znajduje się powietrze, jego obecność może zakłócać działanie pompy wody i powodować niestabilną cyrkulację płynu. Skoki ciśnienia, jakie pojawiają się przy obecności korków gazowych, są kolejnym czynnikiem wypychającym ciecz do zbiornika, szczególnie podczas nagłych zmian obciążenia silnika lub gwałtownego nagrzewania się jego elementów.

Warto także wspomnieć o możliwej awarii termostatu. Jeżeli zawiesi się on w pozycji zamkniętej, przepływ płynu przez chłodnicę zostaje zablokowany, co prowadzi do przegrzania lokalnych stref silnika i wzrostu ciśnienia w układzie. Skutkiem tego również może być cofanie się cieczy chłodzącej do zbiornika. Czasem podobne efekty powoduje zatkana chłodnica, niedrożne przewody lub zapchana nagrzewnica.

W każdym z tych przypadków cofanie się płynu chłodniczego nie jest objawem normalnym i wymaga przeprowadzenia diagnostyki. Warto obserwować zachowanie temperatury silnika, obecność pary lub bulgotania, a także poziom płynu w zbiorniku. Im szybciej zostanie wykryta przyczyna, tym większa szansa na uniknięcie kosztownej awarii, w tym także uszkodzenia głowicy lub pęknięcia bloku silnika.

Podsumowując – cofanie się płynu chłodniczego do zbiornika może świadczyć o poważnym problemie technicznym i nigdy nie powinno być ignorowane. Może wynikać zarówno z uszkodzeń mechanicznych, jak i z nieprawidłowego ciśnienia lub obecności powietrza w układzie chłodzenia.