Spadek napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu może mieć znaczący wpływ na pracę układu chłodzenia, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach, gdzie wiele elementów tego układu jest sterowanych elektronicznie. Najbardziej narażone na skutki spadku napięcia są wentylatory chłodnicy, elektrozawory, pompy elektryczne oraz czujniki temperatury.
Gdy napięcie w instalacji spada poniżej wartości nominalnej, wentylator chłodnicy może pracować wolniej lub w ogóle się nie uruchamiać. Skutkuje to słabszym schładzaniem płynu chłodniczego, a w konsekwencji wzrostem temperatury silnika, zwłaszcza podczas postoju lub jazdy w korku.
Spadek napięcia może również zakłócać pracę elektrozaworów sterujących przepływem płynu przez nagrzewnicę lub chłodnicę EGR. W efekcie ogrzewanie kabiny może być mniej wydajne, a układy recyrkulacji spalin mogą działać nieprawidłowo.
W nowoczesnych autach komputer sterujący silnikiem może zarejestrować błędy związane z czujnikami temperatury lub pracą wentylatora, co skutkuje zapaleniem się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej.
Podsumowując, spadek napięcia w instalacji elektrycznej prowadzi do nieprawidłowej pracy układu chłodzenia, przegrzewania silnika, słabszego ogrzewania kabiny i pojawiania się błędów diagnostycznych. Regularna kontrola stanu akumulatora i alternatora to podstawa sprawnej pracy całego układu chłodzenia.