Czujnik temperatury spalin to jeden z kluczowych elementów układu wydechowego w nowoczesnych samochodach, zwłaszcza tych wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF) lub katalizator SCR. Jego zadaniem jest monitorowanie temperatury gazów wydechowych w różnych punktach układu, co pozwala komputerowi sterującemu silnikiem na precyzyjne zarządzanie procesami oczyszczania spalin, w tym inicjowanie i kontrolowanie regeneracji DPF. Niestety, jak każdy czujnik elektroniczny, również i ten może ulec awarii, a jedną z możliwych usterek jest zawyżanie wskazań temperatury. Jakie są skutki takiej sytuacji i czy może ona faktycznie blokować regenerację filtra?
Jeśli czujnik temperatury spalin zaczyna zawyżać swoje odczyty, komputer sterujący otrzymuje fałszywą informację, że temperatura w układzie wydechowym jest wyższa, niż jest w rzeczywistości. W praktyce oznacza to, że sterownik może uznać, iż warunki do przeprowadzenia regeneracji DPF są nieodpowiednie – na przykład zbyt wysoka temperatura uniemożliwia bezpieczne rozpoczęcie procesu wypalania sadzy. W efekcie regeneracja zostaje zablokowana lub odłożona na później, co prowadzi do stopniowego zapychania się filtra, wzrostu ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym, spadku mocy silnika i pojawienia się kontrolki DPF lub „check engine” na desce rozdzielczej.
Zawyżone wskazania czujnika temperatury mogą również powodować inne problemy. Komputer może ograniczać moc silnika, przechodzić w tryb awaryjny, a nawet wyłączać niektóre funkcje układu oczyszczania spalin, aby chronić podzespoły przed rzekomym przegrzaniem. Długotrwałe ignorowanie tego typu usterki prowadzi do szybkiego zużycia filtra DPF, wzrostu emisji szkodliwych substancji oraz ryzyka kosztownych napraw.
Warto podkreślić, że zawyżone wskazania czujnika temperatury spalin są stosunkowo łatwe do wykrycia podczas diagnostyki komputerowej. Wystarczy porównać odczyty z kilku czujników zamontowanych w różnych miejscach układu wydechowego lub porównać je z rzeczywistą temperaturą zmierzoną za pomocą pirometru. Jeśli jeden z czujników pokazuje wyraźnie wyższe wartości niż pozostałe, jest to sygnał do jego wymiany.
Podsumowując, czujnik temperatury spalin, który zawyża wyniki, może skutecznie blokować regenerację DPF, prowadzić do pogorszenia osiągów, wzrostu emisji i poważnych problemów z układem wydechowym. Szybka diagnostyka i wymiana uszkodzonego czujnika to podstawa bezproblemowej eksploatacji nowoczesnych samochodów z filtrami cząstek stałych i katalizatorami SCR. Regularna kontrola stanu czujników pozwala uniknąć kosztownych napraw i zapewnia sprawność układu oczyszczania spalin.