Współczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy diagnostyki pokładowej, które potrafią bardzo precyzyjnie wykrywać nieprawidłowości w pracy silnika, w tym także związane z wtryskiwaczami. Awaria wtrysków może objawiać się na wiele sposobów, a komputer pokładowy (ECU) rejestruje błędy, które pozwalają szybko zlokalizować problem. Jakie kody i objawy mogą wskazywać na awarię wtryskiwaczy?
Najczęściej spotykane kody błędów dotyczące wtrysków to:
-
P0200 – ogólny błąd obwodu wtryskiwacza,
-
P0201, P0202, P0203, P0204 (i kolejne, w zależności od liczby cylindrów) – błąd obwodu wtryskiwacza na konkretnym cylindrze,
-
P0261, P0264, P0267, P0270 – zbyt niskie napięcie obwodu wtryskiwacza,
-
P0262, P0265, P0268, P0271 – zbyt wysokie napięcie obwodu wtryskiwacza,
-
P0300 – wykryte wypadanie zapłonów (przypadkowe, na różnych cylindrach),
-
P0301, P0302, P0303, P0304 – wypadanie zapłonów na konkretnym cylindrze,
-
P2146, P2147, P2148, P2149 – błąd zasilania lub sterowania grupy wtryskiwaczy,
-
P1191, P1192 – błąd dawkowania paliwa lub nieprawidłowa ilość paliwa wtryskiwanego.
Oprócz samych kodów błędów, komputer może rejestrować objawy takie jak:
-
nierówna praca silnika,
-
falowanie obrotów na biegu jałowym,
-
szarpanie podczas przyspieszania,
-
spadek mocy,
-
trudności z rozruchem,
-
zwiększone dymienie z wydechu,
-
wejście silnika w tryb awaryjny (limp mode).
W nowoczesnych dieslach bardzo często pojawiają się błędy związane z korektami dawek wtrysku – sterownik monitoruje, czy każdy wtryskiwacz podaje właściwą ilość paliwa. Jeśli różnice są zbyt duże, komputer zapisuje odpowiedni kod błędu i może ograniczyć moc silnika.
Warto pamiętać, że niektóre błędy mogą być chwilowe i pojawiać się tylko w określonych warunkach (np. przy zimnym silniku, dużym obciążeniu lub wysokich obrotach). Dlatego jeśli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka check engine, a auto zacznie pracować nierówno, warto jak najszybciej podłączyć komputer diagnostyczny i sprawdzić zapisane kody błędów.
Podsumowując, awaria wtrysków objawia się najczęściej kodami błędów z grupy P0200, P0261–P0271, P0300–P0304, P2146–P2149 oraz błędami korekt dawek wtrysku. Szybka diagnostyka komputerowa pozwala zlokalizować problem i podjąć odpowiednie działania naprawcze, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń silnika. Regularna kontrola i serwis układu wtryskowego to podstawa długiej i bezproblemowej eksploatacji nowoczesnego samochodu.