Zwarcie w oświetleniu zewnętrznym samochodu to usterka, która na pierwszy rzut oka wydaje się dotyczyć wyłącznie świateł – pozycyjnych, mijania, drogowych, kierunkowskazów czy świateł stopu. Jednak w nowoczesnych pojazdach, gdzie większość systemów jest ze sobą połączona przez wspólne magistrale danych i współdzielone moduły sterujące, nawet pozornie odległa awaria może mieć zaskakująco szerokie konsekwencje. Jednym z takich skutków może być pojawienie się błędu systemu ESP (Electronic Stability Program).
System ESP odpowiada za stabilizację toru jazdy, zapobiega poślizgom i utracie kontroli nad pojazdem. Do prawidłowego działania potrzebuje szeregu sygnałów: z czujników ABS, czujnika kąta skrętu kierownicy, czujników przyspieszenia bocznego i wzdłużnego, a także – w niektórych modelach – sygnału ze świateł stopu. Jeśli zwarcie w oświetleniu zewnętrznym dotyczy obwodu świateł stopu, może dojść do zakłócenia lub utraty tego sygnału. W efekcie ESP nie jest w stanie prawidłowo rozpoznać momentu hamowania, co prowadzi do pojawienia się błędu lub nawet dezaktywacji systemu.
Zwarcie w oświetleniu może również przeciążyć wspólny obwód zasilający lub masowy, którym zasilane są zarówno światła, jak i moduły ESP, ABS czy BCM (Body Control Module). Przepalenie bezpiecznika, spadki napięcia lub chwilowe przerwy w zasilaniu mogą skutkować błędami komunikacyjnymi na magistrali CAN. Objawia się to zapaleniem się kontrolki ESP na desce rozdzielczej, pojawieniem się komunikatów o awarii systemu stabilizacji, ABS czy innych funkcji bezpieczeństwa.
W niektórych pojazdach zwarcie w oświetleniu zewnętrznym może prowadzić do zakłóceń elektromagnetycznych, które wpływają na pracę czujników i modułów elektronicznych. Może to skutkować fałszywymi alarmami, chwilową utratą komunikacji między modułami lub nawet przejściem systemu ESP w tryb awaryjny.
Objawy błędu ESP wywołanego przez zwarcie w oświetleniu to nie tylko zapalenie się odpowiedniej kontrolki, ale także ograniczenie funkcjonalności systemu stabilizacji, brak reakcji na poślizg, a w skrajnych przypadkach całkowite wyłączenie ESP do czasu usunięcia usterki. Często po naprawie zwarcia i wymianie bezpiecznika konieczne jest wykasowanie błędów z pamięci sterownika.
Zwarcie w oświetleniu zewnętrznym może więc wywołać błąd ESP, szczególnie jeśli dotyczy obwodów współdzielonych z systemami bezpieczeństwa. Szybka diagnostyka, naprawa instalacji i kontrola wszystkich powiązanych systemów pozwalają przywrócić pełną funkcjonalność pojazdu i zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy.