Wielu kierowców, którzy decydują się na wymianę żarówki ksenonowej, nie zdaje sobie sprawy, że sam zakup nowego elementu świetlnego nie gwarantuje pełnej poprawy działania reflektora. Często zdarza się, że nowa żarówka po kilku dniach przestaje świecić, działa niestabilnie lub świeci z mniejszą intensywnością niż oczekiwano. W takich sytuacjach podejrzenia kierują się ku uszkodzeniu nowej żarówki, jednak źródłem problemu może być element, który bardzo rzadko jest wymieniany – przetwornica. To właśnie ona odpowiada za zasilanie żarnika wysokim napięciem i ma bezpośredni wpływ na jego żywotność. Wbrew pozorom, uszkodzona lub zużyta przetwornica może doprowadzić do uszkodzenia nowej żarówki i tym samym narazić właściciela samochodu na niepotrzebne wydatki.
Przetwornica ksenonowa to elektroniczne urządzenie, które przetwarza napięcie z instalacji samochodowej na znacznie wyższe, potrzebne do zapłonu i stabilnej pracy palnika ksenonowego. Żarówki tego typu wymagają bardzo wysokiego napięcia inicjującego, a następnie precyzyjnie regulowanego napięcia pracy. Jeżeli przetwornica działa nieprawidłowo, np. generuje niestabilne napięcie, zbyt niskie lub zbyt wysokie wartości, może dojść do przedwczesnego zużycia lub natychmiastowego uszkodzenia nowej żarówki. W niektórych przypadkach występuje zjawisko tzw. trzepotania światła, czyli nierównej pracy łuku elektrycznego wewnątrz żarnika. To typowy objaw nieprawidłowej pracy przetwornicy, która nie jest już w stanie utrzymać stałego napięcia roboczego.
Do uszkodzenia żarówki może też dojść w momencie zapłonu, jeżeli przetwornica przekazuje zbyt duże napięcie inicjalne lub wykonuje tzw. podwójny zapłon. Wtedy wewnętrzne elektrody żarnika ulegają nadmiernemu zużyciu lub wręcz przepaleniu. Innym objawem niewłaściwego działania przetwornicy jest opóźniony zapłon żarówki lub jej całkowity brak. Kierowca może zauważyć, że po włączeniu świateł jedno z nich potrzebuje kilku sekund na rozbłyśnięcie, a czasem nie zapala się w ogóle. Jeśli taka sytuacja dotyczy nowej żarówki, należy poważnie rozważyć, czy przyczyną nie jest uszkodzenie przetwornicy.
W niektórych przypadkach przetwornica może również wywołać uszkodzenie termiczne, szczególnie jeśli wewnętrzne elementy odpowiedzialne za stabilizację napięcia są zużyte. Dochodzi wtedy do przegrzewania się żarnika, a to z kolei prowadzi do jego stopniowego wypalania. Żarówka może wtedy działać kilka dni, po czym nagle przestaje świecić. Takie objawy powinny skłonić użytkownika do sprawdzenia stanu przetwornicy i ewentualnej jej wymiany. Co więcej, nieoryginalne lub niskiej jakości przetwornice dostępne na rynku wtórnym, szczególnie te z zestawów retrofitowych, mogą być nie tylko nieskuteczne, ale wręcz groźne dla całego układu elektrycznego reflektora.
Warto dodać, że kontrola przetwornicy nie jest prosta, ponieważ nie jest to element, który daje oczywiste objawy usterki w postaci błędów na komputerze pokładowym. W wielu przypadkach, dopiero pomiar napięcia roboczego pod obciążeniem lub podmiana na sprawny egzemplarz pozwala jednoznacznie stwierdzić źródło problemu. Czasem wystarczy kilkuminutowe działanie uszkodzonej przetwornicy, by zupełnie nowa, droga żarówka przestała działać lub skróciła swój czas życia do zaledwie kilku godzin. Dlatego przy każdej wymianie żarówki ksenonowej warto również sprawdzić stan przetwornicy, szczególnie jeśli poprzednia żarówka zużyła się nieregularnie lub wykazywała objawy niestabilnego świecenia.
Podsumowując, przetwornica może jak najbardziej doprowadzić do uszkodzenia nowej żarówki xenon, zarówno poprzez niestabilne napięcie, podwójny zapłon, jak i nadmierne przegrzewanie. W przypadku problemów z nowym źródłem światła, nie warto zrzucać winy wyłącznie na jego jakość, lecz spojrzeć szerzej na cały układ zasilania i jego kondycję. Wymiana samej żarówki bez diagnostyki przetwornicy to często działanie doraźne, które nie rozwiązuje problemu, a jedynie opóźnia jego powrót.