Czy komputer może odciąć zapłon przy wykryciu błędu?

Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne, które stale monitorują pracę silnika i wszystkich jego podzespołów. Komputer sterujący silnikiem, czyli ECU, analizuje sygnały z licznych czujników, takich jak czujnik położenia wału korbowego, czujnik wałka rozrządu czy czujniki spalania stukowego. W przypadku wykrycia poważnego błędu, który może zagrażać bezpieczeństwu pracy jednostki napędowej lub prowadzić do jej uszkodzenia, ECU potrafi podjąć decyzję o odcięciu zapłonu. Typowym przykładem jest awaria czujnika położenia wału korbowego – jeśli komputer nie otrzymuje sygnału o położeniu wału, nie jest w stanie prawidłowo sterować momentem zapłonu i wtryskiem paliwa. W takiej sytuacji, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom, ECU natychmiast odcina zapłon, co skutkuje gaśnięciem silnika lub uniemożliwieniem jego uruchomienia. Podobnie dzieje się w przypadku wykrycia bardzo poważnych błędów układu zapłonowego, takich jak zwarcie w cewce zapłonowej czy poważna awaria modułu sterującego. Odcinanie zapłonu przez komputer jest środkiem ochronnym, mającym na celu zabezpieczenie silnika przed uszkodzeniem. W przypadku mniej poważnych błędów komputer może ograniczyć moc silnika, przejść w tryb awaryjny lub wyłączyć zapłon tylko w jednym cylindrze. W każdym przypadku pojawia się kontrolka „check engine” i zapis odpowiedniego kodu błędu w pamięci sterownika. Współczesna diagnostyka komputerowa pozwala szybko zidentyfikować przyczynę odcięcia zapłonu.