Sprawdzenie, która świeca zapłonowa nie generuje iskry, to jeden z podstawowych kroków diagnostycznych w przypadku problemów z uruchomieniem silnika lub jego nierówną pracą. Najprostszą metodą jest wykręcenie wszystkich świec i sprawdzenie ich stanu wizualnie – świeca zalana paliwem, pokryta nagarem lub wyraźnie uszkodzona może być podejrzana o brak iskry. Następnie można przeprowadzić test iskry, podłączając każdą świecę do przewodu zapłonowego i przykładając jej metalową część do masy silnika. Podczas kręcenia rozrusznikiem należy obserwować, czy na elektrodach pojawia się wyraźna, niebieska iskra. Brak iskry lub iskra słaba i nieregularna świadczy o problemie z daną świecą lub jej zasilaniem. Warto także zamienić miejscami przewody zapłonowe lub cewki, aby wykluczyć ich uszkodzenie. Jeśli po zamianie problem przenosi się na inny cylinder, winny jest przewód lub cewka, a nie sama świeca. W przypadku nowoczesnych silników wyposażonych w indywidualne cewki na każdą świecę, konieczne może być użycie specjalistycznego testera iskry lub diagnostyki komputerowej, która wskaże cylinder z wypadaniem zapłonów. Regularna kontrola świec i elementów układu zapłonowego pozwala szybko wykryć i usunąć źródło problemu, zapewniając niezawodną pracę silnika.